Jätä jämät! | Kokeilunpaikka.fi
1

Kokeilun idea

-

Experiment's themes

Kiertotalous
Experiment created 05.06.2017

Eveliina Muuri, yhteistyökumppanit

Jätä jämät!

Some-kampanja (#jätäjämät) lisäämään tietoisuutta ruokahävikistä, sen taloudellisista vaikutuksista ja vinkeistä sen pienentämiseksi.

Miksi tämä kokeilu on tarpeellinen?

Suomalaiset kotitaloudet heittävät ruokaa roskiin vuosittain noin 120-160 miljoonaa kiloa, mikä aiheuttaa merkittäviä ympäristövaikutuksia taloudellisten menetysten lisäksi.

What has happened during the experiment?

05.06.2017

Tehokkain tapa pienentää ruokahävikin vaikutuksia on minimoida sen syntyminen. ReFED:n mukaan yksi kustannustehokkain tapa ratkaista ruokahävikin aiheuttamia seurauksia on aktiivinen kuluttajien tietoisuuden lisääminen. Lisäksi lisäämällä kuluttajien tietoisuutta ruokahävikin vaikutuksista voidaan innostaa kuluttajia vaatimaan kestävämpiä ratkaisuja myös yrityksiltä.

Kotitalouksien ruokahävikki johtuu useiden tutkimusten mukaan mm. huonosta suunnittelusta, ostokäyttäytymisestä sejä viitseliäisyyden puutteesta. Kuluttajien asenteiden muuttaminen ruokahävikkiä kohtaan on kuitenkin hidasta ja vaatii jatkuvaa työtä. Toistuvilla some-kampanjoilla pidetään aihetta esillä ja saadaan näkyvyyttä.

Kampanjan tavoitteena olisi aktiivisesti lisätä tietoisuutta ruokahävikin pienentämisen hyödyistä esimerkiksi painottamalla, kuinka paljon kotitaloudet voivat säästää rahaa pienentämällä hävikkiä. Lisäksi kampanjassa jaettaisiin vinkkejä ruokahävikin pienentämiseksi ja ylijäämäruoan hyödyntämiseksi. Kampanjassa lähestyttäisiin tunnettuja somevaikuttajia, yhteisöjä ja yrityksiä riittävän näkyvyyden aikaansaamiseksi.

Comments
Login to comment
Hide comments