Matalan kynnyksen chat-palvelut | Kokeilunpaikka.fi
3

Kokeilun oppi

-

Experiment's themes

Experiment created 09.03.2017

Anu Vuorinen, Oulunkaaren kuntayhtymä

Matalan kynnyksen chat-palvelut

Matalan kynnyksen asiointikanava, jota kautta kuntalaiset ja asiakkaat saavat helposti neuvontaa ja palveluohjausta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilta.

Learned from the experiment

Saavuttiko kokeilu tavoitteensa?

Asiakkaat ovat kokeneet, että chat on helppo ja nopea tapa ottaa yhteyttä yleisissä neuvonta- ja ohjausasioissa. Myös teema-chateista, esim. neuvola- tai lääkäri-chatit, on tullut hyvää palautetta. Työtekijöille chat-palvelu on tuonut uuden vuorovaikutuskanavan matalan kynnyksen yhteydenottoihin.

What has happened during the experiment?

09.03.2017

Oulunkaaren kuntayhtymään kuuluu viisi kuntaa: Ii, Pudasjärvi, Simo, Utajärvi ja Vaala. Asukkaita alueella on n. 27 000 ja työntekijöitä n. 1200.


www.oulunkaari.com


Oulunkaaren verkkosivuilla toimii chat-palvelu, jonka tarkoituksena on olla matalan kynnyksen asiointikanava, jota kautta saa helposti neuvontaa ja palveluohjausta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilta. Tavoitteena on antaa asiakkaille mahdollisuus kysyä pieniäkin mieltä askarruttavia asioita, joiden vuoksi asiakas ei välttämättä lähde esimerkiksi soittamaan työntekijälle, mutta jotka voivat asiakkaan näkökulmasta olla kuitenkin tärkeitä. Työntekijän ollessa paikalla chatissa, chat ilmestyy ponnahdusikkunaan asiakkaan avatessa Oulunkaaren kuntayhtymän verkkosivun.


Oulunkaaren kuntayhtymään kuuluu viisi kuntaa. Chat-palvelua toteutetaan seudullisesti, eli neuvontaa pystytään antamaan asiakkaalle riippumatta hänen kotikunnastaan. Potentiaalisia asiakkaita ovat kaikki Oulunkaaren verkkosivuilla liikkuvat kuntalaiset. Tarkennettuina kohderyhminä ovat esimerkiksi sosiaalityön avun tarpeessa olevat nuoret aikuiset, henkilöt joilla on ongelmia päihteiden kanssa, sekä neuvolapalvelujen asiakkaat. Chat-asiointi on nimetöntä asiointia ja se mahdollistaa yleisen neuvonnan ja palveluohjauksen. Chatin aloitustekstissä kerrotaan asiakkaille, minkä ammattiryhmän edustaja on paikalla, tällä pyritään ohjaamaan asiakkaita hyödyntämään juuri paikalla olevan työntekijän ammattiosaamista. Chat-palvelu on tarjolla ympäri vuorokauden, esim. yleistä chat-neuvontaa antavat yöaikaan mm. asumispalveluiden yöhoitajat. Yleisen neuvonnan lisäksi käytössä on erilaisia -chatteja, esimerkiksi päihdetyöhön tai neuvolapalveluihin liittyen. Samoin tarjolla on chat-aikoja, jolloin kysymyksiin ovat vastaamassa lääkärit ja hoitajat.

 

Kuntaliitto palkitsi Oulunkaaren matalan kynnyksen chat-palvelut vuoden 2016 kokeilutekona. 

Comments
Login to comment
Hide comments