3

Kokeilun oppi

-

Experiment's themes

Hiilijalanjälki
Experiment created 17.02.2019

Mobiili latausasema

Tarkoitus on rakentaa sähköauton käyttöön siirrettävä aurinkosähköä hyväksi käyttävä latausasema. Ensimmäiseksi on tarkoitus varustaa biokaasuauto lisäakustolla ja aurinkopaneeleilla.

Miksi tämä kokeilu on tarpeellinen?

Sähköautojen yleistyttyä puuttuu markkinoilta latausasema, jonka voi viedä tarvittavaan paikkaan. Tarpeen voi aiheuttaa joko sähköauton latauksen vähäisyys kesken matkan tai puuttuva julkinen latausasema halutun reitin varrella. Tarkoituksena on kiinnittää huomiota ajoneuvosta toiseen latausratkaisuihin, joita tullaan väistämättä tarvitsemaan.

Miten kokeilu toteutetaan?

Tiepalveluille välttämätön apuväline, yksinkertaisin ratkaisu on sähköauto varustettuna V2V laitteella, jolla suoraan saadaan siirrettyä energiaa sähköautojen akkujen välillä. Edullisin tapa testaukseen on käyttää biokaasukäyttöistä autoa joka rekisteröidään 2 paikkaiseksi. Tarkoitus on alkuvaiheessa asentaa takapenkin tilalle Agm akkuja 48 VDC jännitteelle. Katolle tulee aurinkopaneeleja akkujen lataamiseksi. Vaihtoehtona on verkkosähköliitäntä sekä biokaasumoottorin laturi. Ulkopuolisen aurinkopaneeliston käyttö on hyvä lisä akkujen lataamiseksi. Kokeilun ajankohta on loppukevät kun biokaasuauton ympäriltä on lumet sulaneet.

Kuka tai ketkä kokeilun toteuttavat?

Jyrki Jussila toteuttaa.

Mikä on kokeilun budjetti?

Kierrätysakut 700 €, akkulaturit 1000 €, aurinkopaneelit 300 €, T2 latauslaite 500 €, verkkoinvertteri 1500 €, muutoskatsastus 100 €. Kokeilun budjetti on 4100 €. En saa muuta rahoitusta.

Millaista osaamista ja rahoitusta kokeilulla on käytettävissään?

Omistuksessani on kaksi täyssähköautoa sekä kaksi omakotitalon aurinkosähköjärjestelmää joissa toisessa on 20 kWh akusto sähköautojen lataukseen. Vanhemmassa sähköautossa on 4 kWh lisäakusto joka latautuu katolla olevalla aurinkopaneelilla.

Learned from the experiment

Mitä uutta tietoa kokeilulla saatiin?

Auton varustelun osalta AGM akkujen paino rajoittaa kapasiteettia, Li ion akku olisi painon perusteella suositeltavampi. Paras ratkaisu on sähköauto, jonka akkua voidaan suoraan käyttää latausvirran tuottamiseen. Hyvä kompromissi on ladattava hybriidiauto, joka voi toimia bioetanolilla.

Miten aiot viedä kokeilua tai sen tuloksia eteenpäin?

Yksityiskohtien parantelua riittää vielä, olen testannut T2 latauslaitteella toimintaa. Takajousitusta täytyy vahvistaa. Pelkästään alkuperäiseen tarkoitukseen mobiili latausasema käyttöön on paljon mahdollisuuksia, yksityishenkilö voi rakentaa vanhalle ajoneuvolleen erittäin hyvän jälkikäytön. Lisähyötyä laitteelle löytyy kaikkialla missä tarvitaan varastoitua sähköenergiaa, esim. mökkipaketti käyttö. Aurnkosähkö sovellusten myötä tietämys kasvaa, esimerkiksi markkinoille on tulosähköauto malli joka on varustettu erittäin ohuilla aurinkopaneeleilla, pinta-ala on jopa 8 neliömetriä.

What has happened during the experiment?

19.08.2019

TAUSTAA



Luopumalla kokonaan fossiilisten liikennepolttoaineiden käytöstä voi kukin vähintäin puolittaa hiilijalanjälkensä, ja mikä parasta erittäin kustannustehokkaalla tavalla. Fossiilisten liikennepolttoaineiden aiheuttama lovi kansantalouteen on vuosittain noin 20 miljardia € mikä koostuu terveyshaittakustannuksista, polttoaineiden tuonnista, kalliista kilometrihinnoista, haitallisista tuista, ympäristön ennallistamisen kustannuksista yms. Fossiilisten kulutus on noin 5 miljardia litraa/vuosi. Pelkästään terveyshaittakustannukset ovat 7 miljardia €, joten joka litra aiheuttaa tappiota 1,4 €. Kokonaistappio on 4 €/litra. Joten herää kysymys onko järkeä tukea fossiilisia polttoaineita pelkästään valtion verotulojen takia.


Lisäpainetta terveydelle haitallisten lähipäästöjen nopealle karsimiselle aiheuttaa Suomen pitkä pakkaskausi, jolloin kasvien yhteyttäminen pysähtyy. Metsien hiilen sitomiskyky menee nollaan pitkäksi aikaa.                                                                                                             


Kaikki lähipäästöt ovat meidän hengitettävänä koko talvíkauden ajan ainoastaan tuulet siirtävät päästöjä satunnaisesti. 


Päästöttömiä liikenteen käyttövoimia

Sähkö on päästöttömistä liikenteen käyttövoimista edullisin ja kun käytetään uusiutuvaa sähköä se on nolla päästöistä. Soveltuu myös työkonekäyttöön kuten Pirkanmaalla Sandvik Mining ja Avant Tecno ovat omissa tuotteissaan osoittaneet. Mielestäni hybridiratkaisut ovat hukkainvestointeja koska niillä jatkuu fossiilisten polttoaineiden käyttö, eli kustannussäästö jää saamatta.

Biokaasun käyttö on myöskin päästötöntä sekä edullisin käyttövoima sähkön jälkeen. On ratkaisu myös raskaan liikenteen käyttövoimaksi, tuo myös säästöä nykyiseen fossiilisten polttoaineiden kuluihin jotka ovat kolmannes kaikista kustannuksista. Biokaasun hinnoittelu pitää saada edullisemmaksi kuin maakaasu, näin saadaan biokaasun kulutus kasvamaan mikä tekee sen entistä edullisemmaksi. Pallo on Gasumilla.

 

Saman tyyppinen tilanne on biodieselin kanssa. Hintaa pidetään Nesteen toimesta kalliimpana fossiiliseen dieseliin verrattuna. Käyttöä saisi yksinkertaisesti lisättyä hinnoittelulla. Biodieselin tuotantokustannukset ovat jo nyt alhaiset.

Helsingin käytäntö kaupunkibussiliikenteen päästöjen pienentämiseksi sopisi myös Tampereelle, odotellessa sähköiseen liikenteeseen siirtymistä.  


Hiilen sidonta

Suomen tulisi arktisen neuvoston puheenjohtaja maana edistää nopeasti hiilensidontatekniikoita ilmasta, jotta talvella saataisiin ainakin osa ilmaan päässeestä hiilidioksidistä sidottua normaalisti. Biohiilen tuotanto on otettava käyttöön, näin saadaan sidottua hiili maaperään, samalla saadaan lämpöenergia puhtaasti talteen.


Omia kokemuksia

Olen tenyt 8 vuotta sitten ensimmäisen biokaasumuunnoksen, kaikkiaan kolmessa autossa on vastaava laitteisto.

 

Ensimmäinen sähköauto on hankittu 5 vuotta sitten ja on edelleenkin käytössäni. Seuraava auto hankittiin 3 vuotta sitten, on käytössä pojallani. Vuosi sitten hankin kolmannen sähköauton jolla hoituu kaikki matkat. 

                     

Olen 8 vuotta liikkunut täysin päästöttömästi, mistä on tullut yhteiskunnalle hyötyä liki 50000€, itse olen myöskin hyötynyt, puhtaita kilometrejä on kertynyt liki 150000 km, bensaa on säästynyt noin 15000 litraa.

Omien ajoneuvojen lisäksi olen edesauttanut noin 5 ajoneuvon siirtymisessä päästöttömiksi, mikä vastaa liki 150000 km vuosittaista ajokilometriä.



TILANNE



Latauslaitteet T2 ja T1 hankittu. Aurinkopaneelien kiinnitys auton katolle tekeillä. 

Seuraava hankinta on 48V aurinkolaturi sekä 230VAC invertteri.

Paneelit sijoiteltu katolle.

Akusto asennettu takaistuimen paikalle.

Invertteri ja akkulaturi asennettu takakonttiin.

Aurinkopaneelit kytketty , lataavat akustoa.



Comments
Login to comment
Hide comments