-
Kokeilun teemat
Valonia
Harrastetaksikokeilussa kehitetään liiketoimintamallia, joka helpottaa lapsiperheiden harrastuskuljetuksia ja edistää kestäviä liikkumismuotoja arjessa. Yhteiskuljetuksiin perustuvan palvelumallin avulla vähennetään yksityisautoilun tarvetta ja sitä kautta liikennepäästöjä. https://www.valonia.fi/fi/liikkuminen/liikkuminen-ajankohtaista/583403-harrastetaksikyselyn-tulokset https://www.kyyti.com/
Rajoittaaksemme ilmastonmuutosta 1,5 asteeseen meidän on vähennettävä päästöjämme huomattavasti. Suomen tavoitteena on päästöjen leikkaaminen 80 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Yksi merkittävimmistä päästön lähteistä on liikenne, joka aiheuttaa viidenneksen hiilidioksidipäästöistämme. Hiilineutraalia yhteiskuntaa tavoitellessa yksityisautoilua tulisi vähentää huomattavasti. Perheiden arjessa lasten harrastusmatkat lisäävät auton käyttöä. Usein perheillä on tämän vuoksi tarve useammalle autolle. Harrastusmatkojen järjestäminen on haastavaa myös aikataulujen kannalta, sillä harrastukset alkavat usein vanhempien työpäivän aikana. Valonia ja Turun kaupungin CIVITAS ECCENTRIC -hanke selvittivät syksyllä 2018 harrastetaksin tarvetta ja mahdollisuuksia kyselyllä. Harrastetaksipalvelun tarve on ilmeinen: suurin osa vastaajista (86%) ilmoitti halukkuutensa palvelun käyttöön. Kokeilun tavoitteena on kerätä käyttäjien kokemuksia harrastetaksin jalkauttamiseksi pysyväksi toimintamalliksi Turun seudulla. Kokeilusta opimme, millaisia todellisia tarpeita ja toiveita asiakkailla on harrastuskuljetusten suhteen ja mitä erityispiirteitä harrastetaksipalvelun toteutuksessa tulee ottaa huomioon. Saamme myös tietoa palvelun ja sovelluksen toimivuudesta, kannattavuudesta ja kehittämistarpeista niin käyttäjän kuin palveluntuottajan näkökulmasta. Mallin kehittämisessä on paljon haasteita, joten kokeilun avulla palvelusta muotoillaan sujuvaa ja käyttäjäystävällistä.
Harrastetaksikokeilussa kokeillaan mallia, jossa tavoitteena on tarjota turvallista ja kestävämpää arkiliikkumista harrastuskuljetuksiin. Samalla palvelu helpottaa perheiden ajankäyttöä ja arjen suunnittelua. Kokeilu toteutetaan ajalla 4.4.–16.5. yhteistyössä Kyyti Groupin Tiimikyyti-palvelun kanssa. Kokeiluun voivat osallistua perheet harrastusseurasta ja harrastuksesta riippumatta, mikäli reitti ja aikataulu palvelee perheen tarpeita. Kokeilujakson aikana kuljetuksia tehdään alustavasti tiistaisin ja torstaisin klo 14-18 Varissuolta Impivaaraan ja takaisin. Kyytiin nousu- ja kyydistä jättöpaikat määritellään alustavan reittiehdotuksen mukaan. Kokeilussa yhdensuuntaisen matkan hinta on 5€ / hlö. Kokeiluun osallistuvat rekisteröityvät liikennöinnin järjestävän Kyyti-palvelun sovellukseen, jonka kautta matkat tilataan ja maksetaan. Maaliskuun lopussa järjestetään asiasta kiinnostuneille infotilaisuus, jossa tiedotetaan käytännön järjestelyistä ja kerätään kokeiluporukka. Kokeilu toteutetaan huhti-kesäkuun aikana ja ajankohta suunnitellaan vielä tarkemmin urheiluseuran ja kokeiluryhmän kanssa
Kokeilun toteuttaa Valonia yhteistyössä Kyyti-palvelun kanssa. Myös Turun kaupungin kanssa tehdään yhteistyötä. Impivaaran liikuntakeskuksen alueella toimivat paikalliset urheiluseurat ovat tärkeässä roolissa kokeilun toteuttamisessa, sillä seurat viestivät kokeilusta jäsenilleen ja edistävät siten osaltaan palvelun käyttöönottoa jatkossa. Seurojen kanssa ollaan jo tehty yhteistyötä kyselyn ja kokeilun suunnittelun osalta syksyllä 2018. Harrastetaksipalvelumallin kehittäminen perustuu Valonian ja Turun kaupungin CIVITAS ECCENTRIC -hankkeen syksyllä 2018 tehtyyn selvitykseen harrastetaksin tarpeesta ja mahdollisuuksista.
Budjetti koostuu viestintä- ja markkinointikuluista kohderyhmälle (1000€) ja palveluntuottajan kustannuksista eli paikallisen kumppaniyrityksen kahden tilabussin käyttö kokeilussa (n. 4800€). Tavoitteena on, että kokeiluun osallistuu tarpeeksi käyttäjiä, jolloin osa kustannuksista katettaisiin matkatilausten tuloilla. Kokeilulle ei ole tällä hetkellä muuta rahoitusta.
Valonia on aktiivinen toimija seudullisessa liikennejärjestelmätyössä, jossa yhtenä päätarkoituksena on kestävien kulkumuotojen ja uusien, innovatiivisten ja kestävien liikkumisen palvelujen edistäminen. Valonia toimii muun muassa seudullisen liikennejärjestelmätyön viisaan liikkumisen alatyöryhmän fasilitoijana. Kokeilua varten on olemassa hyvät verkostot aiemman pohjatyön ansiosta: kohderyhmä on jo tavoitettu, palveluntarjoaja on olemassa ja yhteistyökumppanien kanavissa viesti saadaan välitettyä tehokkaasti. Käytettävissämme on Valonian kanavien (uutiskirje, verkkosivut, sosiaalinen media, tiedotteet) lisäksi Kyyti Group Oy:n, Turun kaupungin ja urheiluseurojen kanavat. Kyyti-palvelulla on vankkaa osaamista uudenlaisten liikkumisen palvelujen kehittämisestä ja he toteuttivat treenitaksipilotin Helsingin seudulla syksyllä 2018. Kokeilussa käytetään Kyydin olemassa olevaa sovellusta.
Kokeilu muodostui lopulta aiemmasta suunnitelmasta poiketen niin, että se toteutettiin kolmen viikon jaksona 13.-31.5. ja kokeiluryhmälle matkat olivat maksuttomia. Kokeilun tavoitteena oli kerätä käyttäjien kokemuksia ja selvittää miten harrastetaksipalvelusta voisi muotoutua pysyvä toimintamalli Turun seudulla. Tavoitteena oli oppia, millaisia todellisia tarpeita ja toiveita asiakkailla on harrastuskuljetusten suhteen ja mitä erityispiirteitä harrastetaksipalvelun toteutuksessa tulee ottaa huomioon. Kokeilussa haluttiin tietoa palvelun ja sovelluksen toimivuudesta, kannattavuudesta ja kehittämistarpeista niin käyttäjän kuin palveluntuottajan näkökulmasta liiketoimintamallia ajatellen. Kaikkiin näihin saatiin kokeilun kautta vastauksia ja erityisesti asiakkaiden näkökulma ja palvelun erityistarpeet korostuvat kokeilun tuloksissa. Kokeilun kautta nousi esiin, mitä mallissa pitää vielä kehittää ja mihin suuntaan liiketoimintamallia voisi viedä. Kokeilu saavutti asetetut tavoitteet ja opit ovat erittäin oleellisia jatkoa ajatellen.
Yleisarviona vanhemmat ja lapset pitivät palvelusta ja suurin osa kokeilun palautekyselyyn vastanneista haluaisi, että palvelu jatkuu. Palvelun koettiin helpottavan arkea ja mahdollistavan auton käytön vähentämisen. Liiketoimintamallin muotoiluun saatiin kokeilussa tärkeää tietoa ja tähän osuuteen tulisi seuraavaksi laittaa resurssia. TÄRKEIMMÄT OPIT: 1. Palvelukokemuksen hiominen lapsiystävälliseksi. Lapsen pitää kokea, että palvelu on kiva, turvallinen ja selkeä. Tärkeä tieto on, että yhdistelyn edellyttämä matka-ajan jousto halutaan lasten ollessa kyseessä mieluummin kyydissäoloaikaan kuin siihen, että harrastuspaikkaan perille saavuttaisiin aiemmin. Lapset siis mielummin ovat auton kyydissä kuin odottavat harrastuspaikalla harjoitusten alkua. Kuljettajien ohjeistukseen tulee kiinnittää huomiota, esimerkiksi noutopisteeseen saavutaan vasta sovittuna noutoaikana, jotta lapsi ei luule noudon aikaistuneen nähdessään auton pihalla. Auto ei ole aina sama, mikä lisää epäselvyyttä lasten keskuudessa. Siksi autot tulee merkitä selkeästi Harrastetaksi-logolla (esim. kiinteä teippaus tai suuret irrotettavat magneettilogot kyljissä). Kokeilun lyhyen ajan vuoksi autot merkittiin vain logo-lapuin autojen ikkunoihin, ei tarroituksin. 2. Maksuhalukkuus: palvelusta ollaan valmiita maksamaan, mutta se tarvinnee subventiota. Kokeiluun osallistuneiden maksuhalukkuus yllätti positiivisesti: lähes 90% vastaajista voisi maksaa alle 10 km pituisesta matkasta 4€ ja 60% voisi maksaa yli 10 km matkasta 6€. Nämä hinnat olivat esillä sovelluksessa, vaikka testaajat saivatkin käyttää palvelua kokeilun aikana maksutta. Sovelluksessa vaihtoehtoisina kulkutapoina näkyi myös joukkoliikenne Föli, pyöräily ja kävely. Toisaalta esitetyt ja nyt arvioidut hinnat tarkoittavat, että palvelun tarjoaminen vaatii ainakin alkuvaiheessa jonkinlaista subventiota autojen täyttöasteen ollessa pienempi ennen kuin palvelun volyymi kasvaa.
Kokeilun perusteella kasassa on ainekset hyvälle ja tarpeelliselle palvelulle: vanhemmat selkeästi kaipaavat palvelua ja lapset ovat myös valmiita jatkamaan sen käyttöä. Palvelun käyttöönottoon ja laajentamiseen tarvitaan laajempi arviointi potentiaalisesta kysynnästä, matkojen reitittymisestä ja yhdistelypotentiaalista. Tätä varten tulisi koota vielä tarvittavat matka-aineistot ja simuloida ne. Tämän simuloinnin pohjalta voidaan edelleen arvioida palvelun skaalautumista ja millaista subventiota palvelun käynnistäminen ja pyörittäminen vaatii, esim. kaupungilta tai urheiluseuroilta. Kokeilun pohjalta on muotoiltu yhdenlainen toimintamalli, jonka avulla voidaan suunnitella tarkemmin jatkoa ja esitellä seuraavia askelia palvelun käyttöönottoon. Myös harrastetaksin todellisia vaikutuksia ja hiilidioksidipäästöjen vähennyksiä tulee laskea. Jatkohanke toteutetaan ja rahoitusta haetaan yhdessä Valonian ja Kyydin kanssa. Seuraavassa on esitetty jatkohankkeen suunnitelma: 1. Suuntaa antavan matkadatan tuottaminen aiemman kyselyn pohjalta (2 htp, syyskuun alku). 2. Matkadatan tuottaminen tarkemman kyselyn pohjalta (5 htp, syyskuu). 3. Reittien, yhdistelyasteen, hiilidioksidipäästöjen ja kustannussäästöjen simulointi eri kalusto- ja palvelukonfiguraatiolla Kyyti Ride -testiympäristöllä (5 htp, lokakuun alku). 4. Tulosten raportointi, esittely ja toiminta- ja yhteistyömallin jatkokehityksen ideointityöpaja yhdessä Turun seudun kuntien (mm. Turku, Kaarina) ja harrastusseurojen edustajien kanssa, mm. TPS ja Kaarinan pallo (3 htp, lokakuun loppu). 5. Näiden tuloksena laaditaan kiinnostuneille kaupungeille/kunnille suunnitelma laajempaa kokeilua varten, joka sisällytetään vuoden 2020-2021 budjetteihin. Tällöin toteutetaan vähintään yhden vuoden pitempi pilotti. Jatkohankkeelle haetaan avustusta yhteensä 9500 €.