-
Kokeilun teemat
526 katselukertaa
Kokeilu on luotu 05.03.2019P. A.
Periaatteessa kaikki vihreään matematiikkaan perustuvat hiilijalanjäljen minimointi yritykset perustuvat matemaattiseen kikkailuun. Tässäpä tielle kustannustehokas ajatusleikkii, miten asiat pitäisi oikeasti hoitaa!
Puolittaa suomalaisten hiilijalanjäljen kustannusneutraalisti suomalaisia perusarvoja kunnioitten!
Se vähentää vastakkain asettelua kaupunkien ja maaseudun välillä. Pienentää asumiskustannuksia kaupungeissa. Matemaattisesti maalaisen hiilijalanjälki on edelleen kaupunkilaisen jälkeä pienempi etäisyyksistä huolimatta. Miksi näin on? Ensinnäkin maalaisten autot liikkuvat vähemmän ovat vanhempia, mistä, yllätys yllätys, seuraa se että niiden käyttöiän aikaiset päästöt vuotta kohden ovat uusia kaupunkilaisautoja pienemmät. Laskelmien mukaan uusi nykytekniikalla valmistettu samantoiminta matkansähköauto alittaa polttomoottori auton elinkaaripäästöt noin 10 vuoden tavanomaisen ajonjälkeen.(Jos jollain on parempia laskemia olisin halaisin toki kuulla niistä) Nopein tapa alentaa liikenteenpäästöjä on minimoida jo olemassa olevien autojen vuosittaiset ajomäärät ja maksimoimalla olemassa olevien ajoneuvojen käyttöikä. Ajatuksena ehkä yllättävä! Ja mikäänhän ei estä muuttamasta bensaautoja biopolttoaineille sopiviksi. Miten näiden kahden( maalla asumisen ja kilometrien minimoinin) ristiriitaisen tavoitteen yhdistäminen voisi olla mahdollista?' Väitän että hallinnon työpaikkojen hajasijoittaminen maalle etätyöpaikoiksi on ainoa järkeävä mahdollisus siihen. Suurin osa työstä tehdään jo tietokoneella työprosessien muuttaminen kotona tehtäväksi netinvälityksellä toimivaksi asiakaspalveluksi ei ole mahdoton eikä ylisepääsemätön ongelma. Etätyönteko kaupungissa ei kuitenkaan pienennä hiilijalanjälkeä tehokkaasti, joten vastapainoksi työteonvapaudelle tekijät hajasijoitetaan maalle turvaamaan palvelujen mielekästä toteuttamista ja alentamaan elinkustannuksia kaupungeissa. Aikuisten oikeasti metsiä voi parhaiten suojella omistamalla metsää. Asumalla omistamassaan metsän kasvunseuraaminen ja optimointi helpottuu kun itse voi ikkunasta seurata lopputulosta. Jos jokainen itsensä vihreäksi kokeva suomalainen omistaa palan metsää jota vaalii päivätyönsä lomassa on selvää ettei lopputulos voi olla huono. Hallinnontyöden siirtoa seuraavat automaattisesti palvelut. Osa opetuksesta on jo etäopetusta sen muuttaminen 3 päiväiseksi koti opetukseksi. Kolmepäiväisyys mahdollistaa olemassa olevien opetustilojen tehokkaamman käytön. Jolloin julkistarakennusmassaa ei tarvita opetukseenkaan enään niin paljon. Yhdessä poistuneiden vajaakäytöllä olleiden toimistokompleksien kanssa julkinen lämmitystarve vähenee merkittävästi. Virikkeet maaseudulla ovat toisenlaisia kuin kaupungeissa on ollut, yleisellä tasolla niiden ympäristöhaitatkin ovat olleet pienemmät. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö kiekkojunnuja voisi kyyditä omilla autoilla harjoituksiin ja pois pari kertaa viikossa niin ettei maalaisten kokonaishiilijalanjälkimerkittävästi kasvaisi jos ollenkaan. Asutuksen hajasijoittaminen vähentää rakennusten ilmastokuormaa, liikennevirtoja ja muuta ympäristökuormaa. Yksittäisten paskakaivon pistekuorman luonto on aina kestänyt. Joku voi kysyä miksi pitäisi aloittaa julkishallinnon siirämisestä? Miksipä ei muut toimijat seuraavat nopeasti kyllä herrojen perässä. Vihreä matematiikka on hauskaa, mutta maailman pelastaminen yksinkertaisuudessaan yllättävää. Tekemällä oikeanlaisia päätöksiä, viherpiipertämisen sijaan!
Me kaikki! Eikö tarkoitus ole pelastaa meidän yhteinen maailma?
Tämä ilmanen kokeilu, johon kaikki halukkaat voivat osallistua parhaaksi näkemällään tavalla. Jättämällä väliin auton oston, muuttamalla maalle tekemään etätöitä, mahdollistamalla etätyöt muille, tuottamalla hallintoon etätyötehtäviä ja palveluita jne. Tulen kyllä mielelläni luennoimaan filosofiastani maailman pelastamiseksi pientä palkkiota vastaan!