-
Kokeilun teemat
1356 katselukertaa
Kokeilu on luotu 22.01.2019Ugly Foods ry
Ugly Foodsin Ilmastosmoothie on ilmastoystävällinen välipalavaihtoehto, joka tarjoillaan pantillisista astioista ja kestopillin kera. Rumista kasviksista ja hedelmistä tehdyn smoothien nauttiminen kestoastioista on moninkertainen ilmastoteko.
Smoothien nauttiminen tapahtuu Suomessa pääasiassa kertakäyttöastioista ja pillien kulutus on suurta. Muovi on muovia, vaikka se olisi biomuovia - mitä käytetään markkinoinnissa paljon tällä hetkellä. Kaikkea materiaalin kulutusta tulisi vähentää ja siksi kertakäyttötuotteiden osuutta arjessamme tulisi rajoittaa. Lisäksi ruoantuotanto on merkittävä kasvihuonekaasujen tuottaja. Erityisesti vääränlaiset tuotteet, kuten ruma porkkana, hassun muotoinen paprika, käyrä kurkku tai muuten vain “väärän” kokoinen tai näköinen kasvis tai hedelmä nähdään helposti kakkoslaatuisina ja ne jäävät hävikkiin. Voimmeko muuttaa kertakäyttökulttuuria kestäviä ratkaisuja suosivaksi?
Smoothieruokakulttuurissa pyritään saamaan ajattelutavan muutos kertakäyttöratkaisuista pantillisiin kestoastioihin ja kestopilleihin. Pienennämme myös hävikkiä käyttämällä vääränmallisia kasviksia ja kolhiintuneita hedelmiä. Toteutamme kokeilun Teurastamolla sijaitsevan yhteistyökumppanin kanssa. Lanseeramme Ilmastosmoothien toukokuussa säiden lämmettyä ja käytämme niissä alusta alkaen vain pantillisia kestoastioita. Kyseessä olisi Suomen ensimmäinen Smoothie vaihtoehto, joka ei käytä kertakäyttöastioita. Säiden lämmettyä toukokuussa aloitetaan. Sitä ennen suunnittelua.
Ugly Foods ja yhteistyökumppani
6000 eur. Ugly Foods sai 1000 eur Teurastamon alueen testbed -ideakilpailussa. Nämä käytetään tiimin palkkoihin, raaka-aineiden, kestopillien ja astioiden hankintaan, panttiratkaisun suunnittelemiseen sekä viestintään.
Ugly Foods sai 1000 eur Teurastamon alueen testbed -ideakilpailussa ja palkintoon kuuluu sparraus idean jatkokehittämiseksi ja toteuttamiseksi Teurastamon alueella, mikäli rahoitusta hankkeen toteuttamiseen saadaan.
Kokeilu saavutti sille asetetut tavoitteet hyvin. Säiden lämpenemistä sai vain odottaa turhan kauan. Ensimmäinen kokeilu tehtiin Ilmastomarssin aikaan jo huhtikuussa, mutta tuolloin menekkiä ei ollut, syynä lieneen kylmä sää, ajankohta ja myyntipaikan etäinen sijainti. Lisäksi haasteita toi hävikkihedelmien ja -vihannesten saatavuus, mikä on positiivista ilmastoystävällisyyden näkökulmasta. Toukokuussa päästiin hyvään vauhtiin, jolloin lanseerattiin sekä Ilmastosmoothiepyörä että yhteistyö Teurastamolla sijaitsevan Jädelinon kanssa aloitettiin.
Ekologisille uusille tuotteille on markkinat ja kysyntää, kunhan vain säät ovat suosiolliset. Myös saavutettavalla myyntipaikalla on väliä, jotta pantillisen astian palauttaminen on helppoa. Paikkoja, jotka ottavat vastaan pantteja, on hyvä olla useita. Kestopillit ovat haasteellisia hygieenisuuden takia. Jos smoothiesta tekee tarpeeksi juoksevaa, pullo on oiva vaihtoehto. Ilmastosmoothie on ollut osuva ja toimiva nimi tuotteelle, jotta hävikki-sanaan liittyvä negatiivinen mielleyhtymä ei vaikuta smoothien ostopäätökseen.
Ilmastosmoothiepyörä jatkaa toiminnan kokeilua kysynnän mukaan ainakin kesän ajan, erityisesti erilaisten tapahtumien aikaan. Ilmastosmoothieta (ja pyörän) voi myös tilata omiin tilaisuuksiinsa catering-tyyliin. Toiminnasta voisi saada hyvinkin skaalautuvan, jos saisimme vuokrattua omat toimitilat, järjestettyä säännölliset raaka-ainetoimitukset sekä enemmän resursseja markkinointiin. Jatkosta Jädelinon kanssa neuvotellaan, kun ensimmäisen kokeilun kokemukset on saatu.