1

Kokeilun idea

-

Kokeilun teemat

Kiertotalous
Kokeilu on luotu 05.06.2017

Jätä jämät!

Some-kampanja (#jätäjämät) lisäämään tietoisuutta ruokahävikistä, sen taloudellisista vaikutuksista ja vinkeistä sen pienentämiseksi.

Miksi tämä kokeilu on tarpeellinen?

Suomalaiset kotitaloudet heittävät ruokaa roskiin vuosittain noin 120-160 miljoonaa kiloa, mikä aiheuttaa merkittäviä ympäristövaikutuksia taloudellisten menetysten lisäksi.

Mitä kokeilun matkalla on tapahtunut?

05.06.2017

Tehokkain tapa pienentää ruokahävikin vaikutuksia on minimoida sen syntyminen. ReFED:n mukaan yksi kustannustehokkain tapa ratkaista ruokahävikin aiheuttamia seurauksia on aktiivinen kuluttajien tietoisuuden lisääminen. Lisäksi lisäämällä kuluttajien tietoisuutta ruokahävikin vaikutuksista voidaan innostaa kuluttajia vaatimaan kestävämpiä ratkaisuja myös yrityksiltä.

Kotitalouksien ruokahävikki johtuu useiden tutkimusten mukaan mm. huonosta suunnittelusta, ostokäyttäytymisestä sejä viitseliäisyyden puutteesta. Kuluttajien asenteiden muuttaminen ruokahävikkiä kohtaan on kuitenkin hidasta ja vaatii jatkuvaa työtä. Toistuvilla some-kampanjoilla pidetään aihetta esillä ja saadaan näkyvyyttä.

Kampanjan tavoitteena olisi aktiivisesti lisätä tietoisuutta ruokahävikin pienentämisen hyödyistä esimerkiksi painottamalla, kuinka paljon kotitaloudet voivat säästää rahaa pienentämällä hävikkiä. Lisäksi kampanjassa jaettaisiin vinkkejä ruokahävikin pienentämiseksi ja ylijäämäruoan hyödyntämiseksi. Kampanjassa lähestyttäisiin tunnettuja somevaikuttajia, yhteisöjä ja yrityksiä riittävän näkyvyyden aikaansaamiseksi.

Kommentit
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi omalla nimelläsi
Piilota kommentit