-
Kokeilun teemat
1225 katselukertaa
Kokeilu on luotu 31.08.2017Shareit Blox Car
Ideana mahdollistaa kaupunkien ja kuntien omistamien autojen vertaisvuokraaminen asukkaille helposti ja turvallisesti.
Miten kaupungin autojen käyttöä voidaan tehostaa, jotta ne voidaan korvata uusilla ympäristöystävällisillä ratkaisuilla, miten mahdollistaa henkilöautolla liikkuminen autottomille talouksille kustannustehokkaasti ja miten mekaanista avainsäilöä voidaan käyttää autonjakamisen instrumenttina. Kokeilusta halutaan oppia miten autonjakaminen soveltuu osaksi kaupungin-tai kunnan liikkumispalveluja ja miten tällä voidaan tehostaa autokaluston käyttöä vastuullisesti siten, että kalustoa voidaan korvata uusilla ja ympäristöystävällisemmillä ratkaisuilla. Lisäksi käytännön kokeilulla halutaan selvittää miten kokonaisuutta hallitaan, toteutetaan ja miten paljon resursseja se vaatii.
Kokeilussa kokeillaan Lappeenrannan kaupungin toimesta autonjakamista kaupungin autokalustolla virka-aikojen ulkopuolella sekä viikonloppuisin. Lisäksi kokeilussa testataan mekaanisia Shareit-avainsäilöjä autonjakamisinstrumenttina liittyen auton luovutukseen sekä palautukseen. Syyskuu 2017-Tammikuu 2018. Tarkoituksena jatkaa tekemistä yhteistyössä kokeilun jälkeen.
Shareit Blox Car -autojen vertasivuokrauspalvelu yhteistyössä Lappeenrannan kaupungin kanssa.
5000 euroa. Laajempi kuvaus ehdotuksessa.
Jakamis-ja kiertotalouden osaamista, myynti- markkinointi- ja viestintäosaamista yhdistettynä MaaS- liikkumis- ja autoalan palveluiden monipuoliseen asiantuntemukseen.
Kokeilu saavutti sille asetetut tavoitteet. Autonjako saatiin hyvällä yhteistyöllä ja asialleen dedikoituneilla avainhenkilöillä toteutettua ja vuokraustapahtumia tehtiin useita kymmeniä. Tekeminen saavutti hyvin paljon näkyvyyttä ja tiedoksianto syyskuussa johti tilanteeseen, josta käytännössä kaikki Suomen suurimmat paino ja verkkomediat uutisoivat Lappeenrannan kaupungin ja Shareitin yhteistekemisestä. Sekä Shareit, että Lappeenrannan kaupunki saivat paljon käytännön oppia tekemisestä sekä siihen liittyvistä eri tekemisen vaiheista ja mitä resursseja/valmisteluja/tekemisiä tämäntyyppinen toiminta tässä toimintaympäristössä edellyttää.
Pääoppi on, että hyvin valmisteltu on puoliksi tehty. Lisäksi avoin kommunikointi avittaa tekemistä samoin kuin molleminpuolinen tiedonvaihto. Lisäksi tekemisen logiikan tiedoksiannosta avaintoimijoille on merkittävää hyötyä käytännön tekemisten mahdollistamiseksi. Lisäksi varautuminen mahdollisiin julkisiin kyselyihin tekemisen tiimoilta kannattaa varautua. Tärkeää on myös nähdä, että tekemisen määrä/myyntitransaktioiden määrä ei ole kokeilun kannalta merkittävin asia vaan se, että tekeminen saadaan toteutettua. Tiedoksiannolla ja markkinoinnilla on myös tärkeä rooli- etenkin kun tekeminen on uutta disruptiivista liiketoimintaa jolle ollaan luomassa markkinaa.
Kokeilu jatkuu palveluna, jota pyritään yhteistyössä edelleenkehittämään ja lisäksi kauounki kaavailee myös muiden liikkumispalveluiden tuottamista alueella. Skaalautuvuus kotimaassa muihin kauounkeihin- a kuntiin vaatii ennakkoluulottomuutta ja kokeilukulttuuriin laajenemista sekä päätöksentekoportaassa, että operatiivisen tekemisen portaassa.