-
Kokeilun teemat
694 katselukertaa
Kokeilu on luotu 17.09.2019Harri Paloheimo
Hankkeen tavoitteena oli kokeilla avointa palvelualustaa ja sen avulla toteutettuja kestäviä liikkumispalveluja joiden saatavuus asemanseuduilla tekisi näistä sekä itse palveluista toimivampia ja houkuttelevampia.
Kestävien arjen palveluiden saavutettavuus julkisen liikenteen käyttäjille tulisi olla riittävän helppoa. Mitkä ovat kriittisiä tekijöitä palveluntarjoajien ja kuluttajien saamiseksi kestävän arjen palveuiden käyttäjiksi asemanseuduilla.
Tuodaan palveluja ja 24h asiointipisteet yhden alustan kautta helposti tarjolle, osallistutetaan käyttäjiä. 25.6.2018 - 30.4.2019
CoReorient Oy
144k€ (50% tuella). Budjetti koostui alustaratkaisun kehittämisestä, asiointipisteiden toteuttamisesta, ja ylläpidosta, palveluntarjoajien ja asiakkaiden mukaantuomisesta. Budjettiin ei kuulunut pitkällinen valmisteluvaihe, palveluntarjoajien tekninen ja muu tukeminen.
Tekninen ja markkinointiosaaminen, yksi olemassaoleva asointipiste, kiinteistöalan kumppani (YIT).
Osittain, tavoiteltua määrää palveluita ja käyttäjiä ei saavutettu, alusta ja asiointikohteet sekä palveluta saatiin toteutettua ja käyttöönotettua. Lisäksi tavoiteltu tutkimus-, diplomityö toteutui.
Saatiin selvillä merkittävä määrä edellytyksiä joiden tulisi täyttyä, jotta tämänkaltaista toteutusta saataisiin laajemmin käyttöön. Palveluntarjoajille ei riitä, että pääsevät ilmaiseksi kokeilemaan alustaa, vaan pitäisi olla myös resursseja auttaa heitä integroitumaan rajapintoihin sekä tukemaan teknisissä haasteissa. Palvelun tarjoajat tulisi sitouttaa ennen hankkeen alkamista. Kaupunkien (ja näissä toimivien palveluntarjoajien) kanssa käytäviin neuvotteluihin ja hankkeen suunntelman tarkentamiseen tulisi varata vähintään puoli vuotta.
Jatkamme toimintaa tunnistettujen kumppaneiden kanssa ededten, liiketoimintamallia ja käyttökokemusta kehittäen. Vaatii strategisia kumppaneita, aikaa, jatkoaikaa kohteitten ylläpitämiseen asemansaeuduilla, rahaa ja työtunteja.