-
Kokeilun teemat
1087 katselukertaa
Kokeilu on luotu 06.03.2019CoReorient Oy
Motivoidaan ihmisiä tarjoamaan ja pyytämään kimppakyytejä tekemällä näkyväksi niiden avulla saavutettavat hiilidioksidisäästöt
Ihmiset eivät jaa henkilöautokyytejä oman perheen ulkopuolella, vaikka se olisi erittäin tehokas tapa usein kaksinkertaistaa henkilöautoilun energiatehokkuus. Motivoiko hiilidioksidisäästöjen näkyväksi tekeminen ihmisiä osallistumaan kimppakyyteihin? Miten ja minkälaisilla palveluominaisuuksilla? Kuinka paljon? Keitä? Jos ei, niin miksi ei?
Tehdään kimppakyydin ansiosta aikaansaatu hiilidioksidin säästö näkyväksi siten, että se on näkyvissä netissä ja säästön aikaansaanut henkilö voi mainostaa hyviä ilmastotekojaan muille. Tämä motivoi ihmisiä tarjoamaan ja pyytämään kimppakyytejä (ehkä jopa kilpailemaan siitä kuka tekee eniten), ja toistuessaan tästä tulee rutiinia ja sitten kestävän kehityksen mukainen elämäntapamuutos. Ideaa testataan yhdellä asuinalueella Helsingissä käyttämällä CoReorientin kimppakyytien välityspalvelua, johon lisätään edellä kuvattu hiilidioksidisäästöjen näkyväksi tekeminen ja jakaminen. 2.4.-31.7.2019
CoReorient Oy
Työkustannukset 5000 euroa (palvelukehitys 3000 euroa, kokeilun toteutus ja kyselyt 2000 euroa). Kokeilu pyritään yhdistämään lisäominaisuutena kimppakyytipalvelun kokeiluun, jonka toteuttamisesta on tehty tarjous ja joka tapahtuisi samanaikaisesti tämän kokeilun kanssa.
Kimppakyytipalvelu, mittava kokemus kestävän kehityksen mukaisten kuluttajaratkaisuiden kehittämisestä ja analysoinnista, verkostoja kokeilun kannalta olennaisiin toimijoihin liikennealueella ja pääkaupunkiseudulla, runsaasti kokemusta nopeiden kokeiluiden toteuttamisesta, yms.