-
Kokeilun teemat
1306 katselukertaa
Kokeilu on luotu 01.03.2019Cursor Oy, Haminan kaupunki, Kymenlaakson Taksi Oy, OnniBus.com Oy
Kokeillaan kahden kuukauden ajan edullista kimppataksisyöttöä Haminan linja-autoasemalta noin 20 km päähän Kotkasta lähteviin aamun kaukoliikennevuoroihin Helsingin suuntaan. Tämä edistää yksityisauton korvaamista Haminasta Helsingin suuntaan matkaavilla, sillä aamun suoria busseja ei ole tarjolla. http://www.kotkanaikataulut.fi/tiedotteet/haminasta-helsinkiin-lisaa-aamuvuoroja/ https://www.hamina.fi/ajankohtaista/aamuyhteydet-haminasta-helsinkiin-paranevat-uusi-kimppataksikokeilu-pikavuorolle/
Pidemmillä pendelöinti-/työasiamatkoilla auto voittaa monesti julkisen liikenteen, jos yhteyttä ei ole tarjolla riittävän läheltä kotoa. Yksi esimerkki on Hamina, josta kulkee ihmisiä Helsingin suuntaan (n.140 km), mutta kaukoliikenne, jolla pääsee aamulla Helsinkiin lähtee Kotkasta noin 20 km päästä (ensimmäinen suora bussi on Haminassa klo 10.15). Hamina-Kotka välillä kulkee toki paikallisliikenne, mutta Hamina-Kotka väli paikallisbussilla kestää yli 1,5 -kertaisen ajan vrt. autolla ajo. Miten kimppataksi-kaukoliikenne-yhdistelmä toimii osana pitkää matkaa? Miten palvelua pitäisi kehittää jotta se toimisi vielä paremmin? Mikä on tarkemmin potentiaalinen joukkoliikenteen käyttömäärä aamuyhteydellä Haminasta Helsinkiin?
Tarjoamalla nopea ja edullinen syöttöyhteys kaukoliikenteen bussille, saadaan yksityisautoilun rinnalle houkutteleva vaihtoehto pidempän pendelöintimatkaan (noin 140 km matka). Tällä vaihtoehdolla matkan Hamina-Helsinki hiilijalanjälki olennaisesti koska tällä matkaketjulla yksityisauton käyttö korvautuu pääosin (noin 90 %) julkisella vuoroliikenteellä (menomatkalla taksi 20 km + bussi 120 km ja paluumatkalla noin 140 km). Ideana on käyttäjälleen edullinen yhteistaksi Haminan linja-autoasemalta Kotkaan kaukoliikenteen bussille eri toimijoiden yhteistyönä. Ajoituksena niin, että Helsinkiin ehtii aamuyhdeksäksi ja yhteys linkitetään kahteen eri linja-autovuoroon. Vaihtopaikkana on vuorosta riippuen Karhulan linja-autoasema (Savonlinja) tai Kotkan Sutelan pikavuoropysäkki (Onnibus.com). Yhteyden markkoinnissa tuodaan esille myös esim. matka-ajan hyödyntäminen bussissa sekä paluuvuorot Helsingistä suoraan Haminaan. Paluuvuoroja lähtee iltapäivällä useampi suorina yhteyksinä Helsingistä Haminaan, joten paluumatkalla vastaavaa syöttöä ei tarvita. Kokeilun valmistelu ja alkuviestintä toteutetaan huhti-toukokuussa 2019, toteutus touko-kesäkuussa 2019 sekä käyttäjätutkimus ja jälkiviestintä kesä-heinäkuussa 2019
Kokeilun koordinaatio on Cursor Oy:llä ja Haminan kaupungilla. Yhteistyökumppaneina Kymenlaakson Taksi Oy sekä Onnibus.com Oy
Kokonaisbudjetti 5 000 eur. Markkinointitoimet ennen kokeilun sekä kokeilun alkuvaiheessa noin 2 000 euroa (kustannus koostuu mm. mainostoimisto- sekä painatuspalveluista). Taksipalvelun kustannukset max 2 000 euroa (huomioituna matkustajien omavastuu, alustavasti 3 euroa/suunta). Käyttäjätutkimus palkintoineen sekä kokeilun loppuviestintä (mm. käyttäjäkokemukseen perustuva) noin 1 000 euroa. Koordinaatiotyöhön tarvittavan työn panokseen on rahoitus osana Haminan kaupungin Hinku-ohjelman/ ilmasto-ja energiatyön toteuttamista.
Kokeilu on osa Haminan kaupungin Hinku-työtä / valmistella olevaa Ekologinen Hamina - ohjelmaa. Tämän myötä kokeilun koordinaationa työresurssina on Cursor Oy:n asiantuntijan sekä Haminan kaupungin hinku-kesätyöntekijän työpanos. Kymenlaakson Taksin, Savonlinjan sekä Onnibus.com:n hallinnon resurssit ovat mukana kokeilussa järjestelyiden sopimisessa / järjestämisessä. Lisäksi käytössä on yhteistyökumppaneiden omaa viestintähenkilöresurssia. .
Osittain kyllä - saatiin aidosti kokeilua uutta matkaketju-yhteyttä; taksi - kaukoliikenne ja siihen liittyvistä käytännön asioista saatiin kokemus. Lisäksi saatiin herätettyä huomioon sitä, että Haminasta pystyy kulkemaan Helsinkiin aamuksi sujuvasti töihin/asiamatkaan. Toisaalta itse matkaketju-yhteyden käyttömäärä jäi varsin vähäiseksi. Käyttömäärissä positiivista oli, että kokeilun aikana aloittanut uusi suora Hamina-Helsinki aamuvuoro keräsi käyttöä sen verran, että ko. liikenne on jatkumassa.
Varsinainen uusi taksi-kaukoliikenne matkaketju toteutui yhteensä 14 kertaa vrt. mahdolliset kerrat 76 = yht. 18 % kerroista (tarjolla arkisin 6.5. - 30.6.2019). Matkustajia oli yhteensä 16 - kerran 3, lopuilla kerroilla 1, joten kokeilun tulokset eivät rohkaise yhteyden rakentamisesta kaupallisessa mielessä. Pääosa matkustuksesta tapahtui käteismaksulla = hintaero 5 eur käteinen vrt. 3 eur erikseen ostetulla taksikortilla ei ollut ilmeisesti tarpeeksi houkutteleva. Asiaan toki vaikutti epäilemättä kokeilujakson lyhyys. Kaksi oppia: 1. Valmius muuttaa kokeilua nopeasti - tässä tapauksssa kokeilun valmisteluvaiheen aikana selvisi uuden suoran aamuvuoron käynnistyminen = kokeiluun lisättiin matkaketju-kokeilun rinnalle kokeilun aikaisen (2kk) koko Hamina-Helsinki joukkoliikennetarjonnan koostaminen, jossa matkaketju taksi-bussi oli yksi vaihtoehto ja koosteessa myös iltapäivän paluuyhteydet. 2. Joukkoliikenne-yhteyksien koostamisella yhteen voidaan lisätä tietoisuutta auton vaihtoehdolle.
Matkaketju -kokeilu ei suoraan jäänyt jatkumaan. Haminan kaupungin viestinnän osalta hyödynnetään jatkossa viestinnässä joukkoliikenneyhteyksien yhteistä koostamista. Kokeilun kokemuksia taksi-kaukoliikenne-ketjun rakentamisesta sekä joukkoliikenneyhteyksien koostamisesta voidaan hyödyntää seudulla mahdollisiin muihin vastaaviin kokeiluihin sekä toisaalta joukkoliikenne-vaihtoehdon markkinoinnissa tulevaisuudessa. Markkinoinnissa keskeisen haasteen tuo markkinaehtoisen liikenteen toistuvat ja ennakoimattomat muutokset sekä toisaalta varmistaminen siitä, että julkinen sektori toimiii tasapuolisesti kaikkien toimijoiden osalta.