1

Kokeilun idea

-

Kokeilun teemat

Kokeilu on luotu 06.03.2019

Korjattu ja ylpeä siitä

Pikamuoti ja tavaroiden käyttöiän lyhyys on yksi aikakautemme pahimmista saastuttajista. Miten voisimme nostaa korjauspalvelujen profiilia ja käyttöastetta? Miten voisi edesauttaa sitä, että henkilöbrändin muokkaus huolletuilla vaatteilla olisi yhtä haluttua kuin uusia merkkivaatteita käyttämällä?

Miksi tämä kokeilu on tarpeellinen?

Haluamme nähdä maailman, jossa tunnettujen vaatemerkkien ja designtuotteiden rinnalla seisoo ylpeä tuotemerkki, jonka löytyminen vaatteesta, kalusteesta tai tarvikkeesta kertoo kaikille, että tuotteen omistaja on pitänyt huolta omaisuudestaan jatkamalla sen elämää huoltamalla tai korjaamalla sen. Vaateteollisuus ja pikamuoti ovat yksi aikakautemme pahimmista saastuttajista. Sama pätee kertakäyttötavaroihin ja jopa kertakäyttöhuonekaluihin. Ongelmana on, miten korjatuista vaatteista ja tarvikkeista saisi yhtä trendikkäitä kuin uutuuttaan kiiltävät, vetovoimaiset tuotemerkit? Miten voisi edesauttaa sitä, että henkilöbrändin muokkaaminen huolletuilla vaatteilla olisi yhtä haluttua kuin uusia merkkivaatteiden käyttämällä? Miten kerromme muille, että käytämme kierrätettyä, korjattua ja uudelleen muokattua? Voisimmeko kehittää tunnetun, yhtäläisen tuotemerkin, jolla on niin kiehtova tarina, että ihmiset innostuvat korjauttamisesta ja korjatun tuotteen käyttämisestä? Miten voisimme muuttaa hyväksytymmäksi sen, että esineen eletty elämä on näkyy. Japanilaiset korjaavat astiat kullalla ja korjausjäljen näkyminen on kunniakasta. Saisiko tämän ajattelumallin toteutumaan myös vaatteissa ja huonekaluissa? Korjaus- ja huoltopalvelut kaipaavat kasvojen puhdistusta. Valitettavan monet suutarit ja ompelimot ovat jääneet perustamisaikansa tyylin ja palvelutavan vangiksi. Tämän lisäksi palvelu on käsityötä ja se on usein liian kallista siihen nähden, minkälaisen lisäarvon asiakas korjauttamisesta saa. Korjauksen imagohyötyjen lisääminen saattaisi lisätä korjauspalvelujen käyttöä. Korjauspalveluita tarjoavia liikkeitä on joka kaupungissa, mutta ne ovat harvoin verkostoituneet mitenkään. Verkostoituminen ja yhteistyö lisäisi palvelujen näkyvyyttä ja saavutettavuutta. Haastattelemamme liikkeet ovat ehkä pohtineet kuvatun kaltaisten, omien merkkien käyttämistä, mutta ne ovat kalliita toteuttaa eivätkä kerro isolle yleisölle mitään. Haluamme brändätä korjausompelimoiden, suutarien ja huonekaluverstaiden työtä uudella tavalla ja edesauttaa korjaus- ja huoltotrendin syntymistä. Keräämme tietoa, onko laajempimittaisen merkkikampanjan toteuttamiseen perusteita. Haluamme oppia siitä, onko hypoteesimme korjaus- ja huoltopalveluiden käyttämisen esteistä tosia vai liittyykö aiheeseen muutakin ratkaistavaa. Haluamme tietää, ovatko valitsemamme ratkaisukeinot oikeita.

Miten kokeilu toteutetaan?

Ajatuksenamme on lanseerata korjattuun tai huollettuun tekstiiliin tai esineeseen kiinnitettävä “olen toisella kierroksella”/”sain uuden mahdollisuuden”/”omistajani piti minusta huolta” -merkin, joka voi näkyä tuotteessa esim. painatuksena, kaiverruksena tai sapluunamaalauksena. Olemme kokeilleet asiaa pienessä mittakaavassa Jalotuksen ompelimossa ja fillariverstaalla. Ompelimossa tuotteeseen sai Jalotus-kangasmerkin ja huollettuun pyörään sai Jalotus-tarran. Merkki on monelle mieluinen ja lisäsi vanhaan tuotteeseen sitä kaivattua uutta, vaikka tuote pysyisikin samana. Merkki on myös takuu siitä, että korjaustyö on tehty hyvin ja sillä on huoltotakuu. Edistämme myös trendinä sitä, että itse korjatussa tai ammattilaisen korjaamassa tuotteissa saa näkyä korjauksen jälki. Paikka voi olla näkyvä, korjausommel voi loistaa eri värisenä kankaaseen nähden tai puutuote voidaan korjata erivärisellä puulla. Sohva on ihan ok korjata, vaikka saman väristä verhoilukangasta ei löytyisikään. Istuintyynyssä voi näkyä paikkauksen jälki. Tähän teemaan osallistamme kaikki korjauksia itse tekevät ja kannustamme heitä kuvaamaan korjaustöitä ja tägäämään ne yhteisellä hästägillä. Kolmanneksi edesautamme korjauspalveluyrittäjien verkostoitumista avaamalla Keravan kaupungin elinkeinopalveluiden kanssa yhteisen kartta-alustan, jolta korjaus- ja huoltopalvelut löytää helposti. Kokeilemme ideaa pienessä mittakaavassa eli Keravan mittakaavassa. Suunnittelemme kokeilun tarkemmin paikallisten korjauspalveluyritysten kanssa. Tämän jälkeen suunnittelemme muutaman fyysisen merkin ja merkkauslaitteen ja otamme ne käyttöön mukana olevissa liikkeissä. Yrittäjä ehdottaa merkin kiinnittämistä asiakkaalle ja kertoo samalla toiminnasta. Viestimme kokeilusta ja rakennamme merkin ympärille yhdessä alan toimijoiden kanssa tarinaa, josta viestimme tiedottein, blogikirjoituksin, julkaisuin ja käyttäjätarinoin. Teemme tempauksia, joissa ihminen saa tuoda kaikki rikkinäiset vaatteensa ja kenkänsä korjattavaksi kokeilun piikkiin. Kerromme käyttäjätarinoista viestintäkanavissamme. Erityisen kiinnostavaa on saada kokeiluun mukaan ihmisiä, joille korjauspalveluiden käyttäminen on vierasta. Vaikutus ihmisen kulutuskäyttätymisessä näkyy selvästi. Kokeilun aikana käynnistämme myös “kerro meille korjatusta esineestä” -viestintäkampanjan. Tavoitteena on saada mahdollisimman paljon erilaisia korjaustapoja ja -kokemuksia näkyville. Korjauspalveluita verkostoitumisen kautta markkinoimisella kokeillaan sitä, löytävätkö ihmiset paremmin palveluiden ääreen ja miten yrittäjät kokevat idean. Kokemuksemme perusteella suosittelemme toimintapaa kaupungin yritysyhteistyökoordinaattorille sekä korjausalan edunvalvojille. Huhtikuun alku 2vk: Kokeilun viestinnällisten ja graafisten toimintojen teko. Yhteistyökumppanien kanssa kokeilun tarkempi suunnittelu. Huhtikuun loppu 2vko: Korjauskampanja alkaa somessa ja kokeilukorjauksia aletaan tehdä. Toukokuu ja kesäkuu: Merkit toimitetaan yrittäjille ja niiden käyttö alkaa. Merkkejä liitetään korjattuihin töihin ja käyttäjäkokemuksia kerätään sekä niistä viestitään. Heinäkuu: Kokeilu jatkuu ja raportoinnin päättämistä. Toiminnan jatkosta päättäminen.

Kuka tai ketkä kokeilun toteuttavat?

Kokeilun toteuttaa kiertotalouskeskus ja kestävän elämän yhteisö Jalotus eli Jalotus ry ja sen yhdistyksen vastuutoimijat. Käytännön tekijänä toimii verhoilija Anna Roström ja viestinnästä vastaa Jalotuksen Anna Evilä. Kokeilussa ovat mukana verhoilijan lisäksi paikallinen suutari, ompelija ja puuseppä. Kaupunkiorganisaatiosta yhteyshenkilönä toimii elinvoimakoordinaattori.

Mikä on kokeilun budjetti?

Graafinen suunnittelu, kartta-alusta ja markkinointikulut 1000€ Kokeilun koordinointi, viestintä ja toteutustyö 2000€ Merkkien ja merkkilaitteiden tilaus 1200€ Kampanjakorjausten teko 800€

Millaista osaamista ja rahoitusta kokeilulla on käytettävissään?

Jalotuksen tehtävä on edesauttaa kestävän elämän toteutumista ja organisaatiomme on suunniteltu tällaisten kokeilujen tekemiseen. Tukitoiminnot (kuten viestintä) hoituu yhdistyksen vastuutekijöiden työnä ja substanssiosaaminen löytyy kollektiivin jäseniltä. Toimimme hyvässä yhteistyössä Keravan kaupungin kanssa ja tässä kokeilussa teemme yhteistyötä elinvoimapalvelujen kanssa. Olemme ennakkoon kysyneet korjaajayrittäjiä mukaan ja heitä on mukana tarvittava määrä.

Mitä kokeilun matkalla on tapahtunut?

06.03.2019

Haluamme nähdä maailman, jossa tunnettujen vaatemerkkien ja designtuotteiden rinnalla seisoo ylpeä tuotemerkki, jonka löytyminen vaatteesta, kalusteesta tai tarvikkeesta kertoo kaikille, että tuotteen omistaja on pitänyt huolta omaisuudestaan jatkamalla sen elämää huoltamalla tai korjaamalla sen.  


Vaateteollisuus ja pikamuoti ovat yksi aikakautemme pahimmista saastuttajista. Sama pätee kertakäyttötavaroihin ja jopa kertakäyttöhuonekaluihin. Ongelmana on, miten korjatuista vaatteista ja tarvikkeista saisi yhtä trendikkäitä kuin uutuuttaan kiiltävät, vetovoimaiset tuotemerkit? Miten voisi edesauttaa sitä, että henkilöbrändin muokkaaminen huolletuilla vaatteilla olisi yhtä haluttua kuin uusia merkkivaatteiden käyttämällä? Miten kerromme muille, että käytämme kierrätettyä, korjattua ja uudelleen muokattua? Voisimmeko kehittää tunnetun, yhtäläisen tuotemerkin, jolla on niin kiehtova tarina, että ihmiset innostuvat korjauttamisesta ja korjatun tuotteen käyttämisestä? Miten voisimme muuttaa hyväksytymmäksi sen, että esineen eletty elämä on näkyy. Japanilaiset korjaavat astiat kullalla ja korjausjäljen näkyminen on kunniakasta. Saisiko tämän ajattelumallin toteutumaan myös vaatteissa ja huonekaluissa?


Korjaus- ja huoltopalvelut kaipaavat kasvojen puhdistusta. Valitettavan monet suutarit ja ompelimot ovat jääneet perustamisaikansa tyylin ja palvelutavan vangiksi. Tämän lisäksi palvelu on käsityötä ja se on usein liian kallista siihen nähden, minkälaisen lisäarvon asiakas korjauttamisesta saa. Korjauksen imagohyötyjen lisääminen saattaisi lisätä korjauspalvelujen käyttöä.

Korjauspalveluita tarjoavia liikkeitä on joka kaupungissa, mutta ne ovat harvoin verkostoituneet mitenkään. Verkostoituminen ja yhteistyö lisäisi palvelujen näkyvyyttä ja saavutettavuutta.


Haastattelemamme liikkeet ovat ehkä pohtineet kuvatun kaltaisten, omien merkkien käyttämistä, mutta ne ovat kalliita toteuttaa eivätkä kerro isolle yleisölle mitään. Haluamme brändätä korjausompelimoiden, suutarien ja huonekaluverstaiden työtä uudella tavalla ja edesauttaa korjaus- ja huoltotrendin syntymistä.



Kommentit
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi omalla nimelläsi
Piilota kommentit