3

Kokeilun oppi

-

Kokeilu on luotu 11.02.2019

Koululaisten pyöränkorjauspäivä

Opetetaan lapsille, kuinka polkupyörän pienet viat korjataan itse. Tavoitteena on saada lapset pyöräilemään enemmän, hoitamaan arkiliikkumistarpeensa pyörällä autokyydin sijaan. Valitettavan usein viiden euron osa voi olla pyörästä rikki ja pyörä on käyttökelvoton ja pyörä saatetaan hylätä.

Miksi tämä kokeilu on tarpeellinen?

Pysäyttää ilmastonmuutos, vähentää päästöjä hengitysilmassa, lisätä lasten liikkumista, parantaa lasten terveyttä, opettaa ekologisempi elämäntapa, vähentää jätettä korjaamalla, opettaa lapsille vastuutottoa, ym. Saadaanko lapset tarttumaan työkaluihin? Kuinka paljon on korjaustarpeita? Riittääkö korjauskapasiteetti? Saadaanko muodostettua pienryhmiä, jotka yhdessä saavat pyöriä kuntoon. Kuinka osataan varautua etukäteen oikeilla varaosilla. Kuinka kustannukset saataisiin kohdennettua 'asiakkaalle'? Kampanjan laajentaminen moneen kouluun tarvitsee rahoitusta, kummeja yrityksistä tai kaupungin omaa rahoitusta. Rahoittajille tarvitaan onnistunut pilotointi ja hyvät työohje tuleville uusille pyöräpäiville.

Miten kokeilu toteutetaan?

Koululaisten pyöräilyinnostuksen lisäämiseksi järjestetään pyöräpäivä koulussa. Päivän aikana katsastetaan pyörien toimivuus ja ajoturvallisuus. Pienet viat/rikkoutumiset korjataan itse. Lapsille opetetaan ottamaan itse työkalut käteen ja korjaamaan oma pyörä ajokuntoon. Opetetaan perushuollot, esim. laitetaan öljyä ketjuihin. Isommat korjaustarpeet neuvotaan teettämään pyöräliikkeessä. Projektin avulla moni käyttökelvoton pyörä saa jatkoaikaa. Usein mitättömän pieni vika johtaa pyörän hylkäämiseen kellariin tai ulos. Hylätyt pyörät tuhotaan ja jätteestä syntyy jäteongelmaa luontoon tai pihoille. Rikkoutuneen renkaan vaihto, jarrujen korjaaminen ovat perustaitoja, jotka jokaisen tulisi osata. Korjaamalla pyörän itse, sen saa heti korjattua. Asianosainen osaa myös tarkkailla ko. kohtaa ja kiristää jatkossakin tarvittavaa ruuvia ym. Arkisten liikkumistarpeiden hoitaminen polkupyörällä auton sijaan on erittäin tärkeä tavoite. Tutukitusti yli 50% liikkumistarpeista on alle 3 km mittaisia, jolloin polkupyörä on nopein ja helpoin tapa hoitaa liikkuminen. Lapsille tulee opettaa ja näyttää todeksi, kuin polkupyöräily on helppo ja mukava tapa hoitaa liikkuminen. Lapset saavat vapautta omaan liikkumiseensa kulkemalla pyörällä. Jokainen ihminen tahtoo itse päättää asioistaan, mm. liikkumisistaan, eikä olla vanhemman tarjoaman kyydin varassa. Pyöräpäivää testataan ensin viidessä eri koulussa. Etsitään kiinnostuneet opettajat eri kouluista. Etsitään ammattimekaanikot, jotka kiertävät kouluissa. Tiedotetaan asiasta koululaisia, heidän perheitään, kutsutaan halukkaat vanhemmat työkaluineen mukaan. Saadaanko lapset tarttumaan työkaluihin? Kuinka paljon on korjaustarpeita? Riittääkö korjauskapasiteetti? Optiona on tavoite saada turvapaikanhakijoita mekaanikoiksi. He saisivat mielekästä tekemistä ja koululaiset saisivat positiivisen kohtaamisen heihin. Vapaaehtoisten palkitseminen pitäisi ratkaista. Toukokuun alkuviikot 2019.

Kuka tai ketkä kokeilun toteuttavat?

Espoon kaupungin ympäristökeskus vetää projektia. Koulujen 'Liikkuva koulu' -hanke tukee tiedottamisessa.

Mikä on kokeilun budjetti?

Ammattikorjaajat, 5 päivää, 2000 euroa. Pyörän osia, 200 kpl, 2000 euroa. Aktiivisimmin osallistuneille koululaisille kampanja-T-paidat, 100 kpl, 1000 euroa.

Millaista osaamista ja rahoitusta kokeilulla on käytettävissään?

Tiimillä ei ole omaa rahoitusta. Tiimillä on yhden ympäristötarkastajan työpanosta. Ilman rahoitusta ammattimekaanikot yritetään saada ilmaiseksi Espoon työhönvalmennuskeskuksesta. Pyöräilykuntien verkostolta voi saada luennoitsijan kouluihin ja he ovat kehittäneet pyörien katsastustoimintaan valmiit ohjeet/katsastuskortit. Vetäjille on jo hankittu projektiin liittyvät T-paidat.

Kokeilun oppi

Saavuttiko kokeilu tavoitteensa?

Tavoite innostaa lapset huolehtimaan omasta pyörästä onnistui hienosti. Lapsilla oli hyvä motivaatio ja into toimia. Lähtötiedot ja taidot olivat suurimmalla osalla todella alhaalla, esim. ilman pumppaaminen renkaisiin ei onnistunut. Tavoite, saada lapset tarttumaan työkaluihin ja vaihtamaan pyörän osia, oli liian kova. Sata lasta ja vain vähän aikaa, opimme ettemme voi alkaa irottamaan osia. Seuraavan oppitunnin alkaessa olisi puolet pyöristä kokoamatta.

Mitä uutta tietoa kokeilulla saatiin?

Pyörän tarkastus ja korjaustarpeen arvioimis -tapahtuman järjestäminen luokalle on helppoa, eikä vaadi opettajalta erityistaitoja. Olisi hienoa, että opettaja opettaisi kaksi taitoa: ilman lisäämisen renkaisiin (kolme erilaista venttiiliä) ja ketjun öljyämisen. Jotain mutterin kiristämistä, satulan nostoa ja kenties teknisempää voi tehdä opettajan johdolla, mutta vaikeammat työt ohjataan pyöräkorjaamolle. On huomattava, että pyöräkorjaaja ottaa vastuuta korjaamansa pyörän turvallisuudesta. Ensimmäisessä risteyksessä on jarrujen toimittava! Toinen oppi oli, että öljy-spray-pulloja EI saa olla käsillä. Lapset alkavat sprayaamaan runkoa, jarruja, toisiaan... eli vain tippoja tiputtavia öljypulloja.

Miten aiot viedä kokeilua tai sen tuloksia eteenpäin?

Luokan pyörän huolto-tapahtuman voi toteuttaa kaikissa luokissa koska vaan, jos asia kiinnostaa opettajaa. Oman opettajan motivaatio on kynnys toteutukselle. Ulkopuolisen avun järjestäminen luokalle on monimutkaista kalenterileikkiä, muutoksia on vaikea tehdä ja ulkopuolinen apu aiheuttaa kustannuksia. Ohjekortin teko pyöränhuoltotapahtumasta auttaisi ja olisi skaalattavissa rajattomasti.

Mitä kokeilun matkalla on tapahtunut?

12.08.2019

15.4. Pitäisi olla jo valmista, mutta kaikki on vaiheessa. Mekaanikkoja ja apukäsiä on hyvin vaikea löytää kuumimman sesongin aikaan. Sikäli ei haittaa ,sillä monistettavuuden kannalta projektiin ei voi kuulua maksullisia mekaanikkoja.


Koulut ovat hyvin innokkaita osallistumaan, mikä on loistava juttu!!!

Kommentit
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi omalla nimelläsi
Piilota kommentit