Local Storage Ylijäämäpuoti - uusi palvelu kotitalouksien ylijäämän elinkaaren pidentämiseksi | Kokeilunpaikka.fi
1

Kokeilun idea

-

Kokeilun teemat

KiertotalousKaupunkiHävikkiLiiketoimintamallitYhteisöYhteisöllisyysPalvelumuotoiluViestintäResurssiviisausIlmastonmuutosHyvinvointiKiertotaloushaku

612 katselukertaa

Kokeilu on luotu 03.01.2019

Local Storage Oy

Local Storage Ylijäämäpuoti - uusi palvelu kotitalouksien ylijäämän elinkaaren pidentämiseksi

Kokeillaan Local Storage -ostoskorin ja sen markkinoinnin vaikutusta Ylijäämäpuodin jäsenmäärään. Tavoitteena on motivoida entistä useampi järvenpääläinen mukaan kierrättämään kodin hyvää ylijäämää. Kokeilun tarkoitus on pilotoida uudenlaista palvelua ja jäsenyyteen perustuvaa liiketoimintamallia.

Miksi tämä kokeilu on tarpeellinen?

Trendikkäät ravintolat ja kaupat hyödyntävät hävikkiruokaa. Kuitenkin kotitalouksissa syntyy eniten ruokahävikkiä. Lisäksi kotitalouksissa on paljon muuta ylimääräistä hyväkuntoista tavaraa, vaatetta, rakennusmateriaalia ja -tarviketta. Kaikilla ei ole halua, aikaa tai taitoa myydä tai jakaa yksittäisiä tavaroita erilaisilla palstoilla, sovelluksilla tai kirpputoreilla. Miten kodin ylijäämä saadaan hyötykäyttöön nykyistä tehokkaammin? Entä sellainen ylijäämä, jota ei perinteisesti myydä esim. vajaat pesuaineet tai maalipurkit ja hutivaateostokset esim. vääränkokoiset sukkahousut? Kokeilulla halutaan oppia, miten uudenlaista kiertotalouteen liittyvää palvelua rakennetaan ja markkinoidaan niin, että useampi kaupunkilainen saadaan sitoutumaan kodin ylijäämän kierrättämiseen. Kokeilun perusteella kehitetään jäsenyyteen perustuvan ylijäämäpuodin liiketoimintamallia. Vastaavaa liiketoimintamallia voidaan soveltaa muilla paikkakunnilla. Sitä voidaan soveltaa myös eri tuoteryhmiin erikoistuneisiin erilaisiin ylijäämäpuoteihin.

Miten kokeilu toteutetaan?

Idean tavoitteena on vaikuttaa kotitalouksien ylijäämän ja kierrättämisen trendikkyyteen. Local Storage -ostoskorin avulla markkinoidaan uudenlaista jäsenyyteen perustuvaa palvelua. Kehitetään ylijäämäpuodin brändiin soveltuva moderni Local Storage-ostoskori jäsenille. Se on monikäyttöinen kiertotalouskori: Se korvaa kauppakassin kodin ja puodin välillä. Kotona se toimii keräilykorina, jonne kerätään itselle ylimääräiset ylijäämäpuotiin jaettavaksi tarkoitetetut kodin tavarat, vaatteet jne. Puodissa kori toimii normaalin ostoskorin tavoin eli asiakas kerää siihen puodissa muiden ylijäämää ja kuljettaa sen taas ostoskorilla kotiinsa. Markkinoidaan Local Storage -ostoskorin avulla uudenlaista jäsenyyteen perustuvaa kiertotalouspalvelua. Testataan korin ja markkinoinnin vaikutusta jäsenmäärään. Ensimmäinen vaihe: helmi-huhtikuu 2019 Toinen vaihe: maalis-toukokuu 2019

Kuka tai ketkä kokeilun toteuttavat?

Kokeilun toteuttaa Local Storage Oy. Lisäksi yhteistyökumppanina toimii liiketalouden kehittämisen ja markkinoinnin ammattilainen.

Mikä on kokeilun kokonaisbudjetti ja miten se jakautuu maksajatahoittain?

5000 €: ostoskorien suunnittelu, 200 kpl hankinta, nettisivujen kohentaminen. Jos kokeilu saa jatkoa seuraavan vaiheen budjetti on 20 000 €: ostoskorin digitalisointi, verkkoalusta

Millaista osaamista ja rahoitusta kokeilulla on käytettävissään?

Local Storage Ylijäämäpuoti on olemassa oleva perheyritys. Perheestä yksi työskentelee yrityksessä kokopäiväisesti, muut oman työnsä ohella. Liike sijaitsee aktiivisessa kaupungissa trendikkäässä kaupunginosassa Järvenpään Pajalassa. Ylijäämäpuodilla on 150 ensimmäistä jäsentä, 1200 facebook seuraajaa. Yrityksen omistajalla on palveluliiketoiminnan (yamk) koulutus, taustalla on opintoja arvon muodotuksen merkityksestä palvelun kehittämisessä. Kokeiluun tiimi saa resursseja ulkopuoliselta liiketalouden ammattilaiselta.

Mitä kokeilun matkalla on tapahtunut?

16.01.2019

Local Storagen Ylijäämäpuodin toiminta perustuu jäsenmaksuun. Jäsen tuo puotiin omaa kodin hyväkuntoista ylijäämää jaettavaksi ilmaiseksi toisille jäsenille. Ylijäämää ei siis hinnoitella, eikä jäsen saa antamastaan ylijäämästä rahallista korvausta. Hän saa kuitenkin omaa hyväkuntoista ylijäämää jakamalla tilalle jotain muuta arvokasta, itselleen merkityksellistä. Se voi olla uudenveroinen löytö, arkipäivän käyttöesine, konmaritusmainen järjestys omaan kotiin, antamisen iloa, apua arkipäivään, vastuullisuutta, yhteisöllisyyttä tms.


Ylijäämäpuodin ideana on, että kaikkien kannattaa hyödyntää kotien ylijäämää. Se on järkevää, taloudellista ja ympäristövastuullista, eikä hyväkuntoisen ylijäämän hyödyntäminen riipu taloudellisesta tilanteestamme. Liiketoimintamalli lisää sosiaalista kestävyyttä. Puodissa on mm. yhteinen kaupunkijääkaappi, hutivaateostosten rekki ja Lainaamo-hylly. Ylijäämäpuoti on vaihtoehto kirpputoreille, erilaisille sovelluksille ja fb-palstoille.


Haasteena on kehittää ja markkinoida uudenlaista erilaista vastuullista palvelua. Miten viestitään esimerkiksi siitä, että tavarat ovat jäsenille ilmaisia, kun samalla tavoitteena on hillitä tavaran ylimääräistä hamstraamista? Entä voiko ilmainen olla arvokasta? Minkälaisilla lisäpalveluilla puodin jäsenmäärää saataisiin kasvatettua niin, että jäsenyyteen perustuva liiketoiminta on kannattavaa?

Kommentit
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi omalla nimelläsi
Piilota kommentit