-
Kokeilun teemat
2058 katselukertaa
Kokeilu on luotu 17.02.2019Jyrki Jussila
Tarkoitus on rakentaa sähköauton käyttöön siirrettävä aurinkosähköä hyväksi käyttävä latausasema. Ensimmäiseksi on tarkoitus varustaa biokaasuauto lisäakustolla ja aurinkopaneeleilla.
Sähköautojen yleistyttyä puuttuu markkinoilta latausasema, jonka voi viedä tarvittavaan paikkaan. Tarpeen voi aiheuttaa joko sähköauton latauksen vähäisyys kesken matkan tai puuttuva julkinen latausasema halutun reitin varrella. Tarkoituksena on kiinnittää huomiota ajoneuvosta toiseen latausratkaisuihin, joita tullaan väistämättä tarvitsemaan.
Tiepalveluille välttämätön apuväline, yksinkertaisin ratkaisu on sähköauto varustettuna V2V laitteella, jolla suoraan saadaan siirrettyä energiaa sähköautojen akkujen välillä. Edullisin tapa testaukseen on käyttää biokaasukäyttöistä autoa joka rekisteröidään 2 paikkaiseksi. Tarkoitus on alkuvaiheessa asentaa takapenkin tilalle Agm akkuja 48 VDC jännitteelle. Katolle tulee aurinkopaneeleja akkujen lataamiseksi. Vaihtoehtona on verkkosähköliitäntä sekä biokaasumoottorin laturi. Ulkopuolisen aurinkopaneeliston käyttö on hyvä lisä akkujen lataamiseksi. Kokeilun ajankohta on loppukevät kun biokaasuauton ympäriltä on lumet sulaneet.
Jyrki Jussila toteuttaa.
Kierrätysakut 700 €, akkulaturit 1000 €, aurinkopaneelit 300 €, T2 latauslaite 500 €, verkkoinvertteri 1500 €, muutoskatsastus 100 €. Kokeilun budjetti on 4100 €. En saa muuta rahoitusta.
Omistuksessani on kaksi täyssähköautoa sekä kaksi omakotitalon aurinkosähköjärjestelmää joissa toisessa on 20 kWh akusto sähköautojen lataukseen. Vanhemmassa sähköautossa on 4 kWh lisäakusto joka latautuu katolla olevalla aurinkopaneelilla.
Auton varustelun osalta AGM akkujen paino rajoittaa kapasiteettia, Li ion akku olisi painon perusteella suositeltavampi. Paras ratkaisu on sähköauto, jonka akkua voidaan suoraan käyttää latausvirran tuottamiseen. Hyvä kompromissi on ladattava hybriidiauto, joka voi toimia bioetanolilla.
Yksityiskohtien parantelua riittää vielä, olen testannut T2 latauslaitteella toimintaa. Takajousitusta täytyy vahvistaa. Pelkästään alkuperäiseen tarkoitukseen mobiili latausasema käyttöön on paljon mahdollisuuksia, yksityishenkilö voi rakentaa vanhalle ajoneuvolleen erittäin hyvän jälkikäytön. Lisähyötyä laitteelle löytyy kaikkialla missä tarvitaan varastoitua sähköenergiaa, esim. mökkipaketti käyttö. Aurnkosähkö sovellusten myötä tietämys kasvaa, esimerkiksi markkinoille on tulosähköauto malli joka on varustettu erittäin ohuilla aurinkopaneeleilla, pinta-ala on jopa 8 neliömetriä.