Oppimishautomo | Kokeilunpaikka.fi
3

Kokeilun oppi

-

Kokeilun teemat

532 katselukertaa

Kokeilu on luotu 27.10.2017

Pyhän kyläyhdistys ry

Oppimishautomo

Pyhän kyläyhdistys ry, Pelkosenniemen yrittäjät ja Pelkosenniemen koulun 5-6 luokan oppilaat osallistuvat valtakunnalliseen kokeiluviikkoon Oppimishautomollaan. Oppimishautomon tavoitteena oli luoda uudenlainen oppimisympäristö, löytää uusia tapoja oppia sekä ideoida ja kehitellä uusia tuoreita yritysideoita oppimishautomossa.

Mitä kokeilun matkalla on tapahtunut?

27.10.2017


Pelkosennimen oppimishautomossa mukana olivat Pyhän kyläyhdistys ry, Pelkosennimen yrittäjät, Pelkosennimen koulu 5-6 luokan oppilaat, Pyhän ryhti, Pelkosennimen kunta, Pohjoisimman Lapin Leader, Lapin yliopisto sekä Maa- ja metsätalousministeriön avoimen hallinnon toimintaohjelman asiantuntija.

Oppimishautomoon osallistui neljä paikallista matkailualan yritystä, jotka toivat hautomoon oppilaiden pohdittavaksi tuotteen tai palvelutarpeen. Kaikki toiveet kohdistuivat nimenomaan lapsien ja nuorien palveluiden kehittämiseen alueelle. Kohderyhmänä ovat sekä kotimaiset, että ulkomaalaiset matkailijat, mutta myös alueen nuoret.

Hautomossa kehitettiin mm. Taiga Travels & Productionille palvelupaketti nimeltä Lapin lasten erätaidot, jossa mennään retkelle oppimaan erätaitoja Pyhä-Luoston kansallispuistoon. Siinä opetellaan myös paikallisia perustaitoja kuten puukon käyttöä, nuotion tekemisistä, kartan ja kompassin käyttöä. Oppaina ovat sekä aikuinen että lapsi, joka voisi toimia rinnalla kulkijana. - Lapsi, koska me itse ollaan Lapista ja me osataan tämmöisiä erätaitoja ja jotta muutkin oppisi näitä taitoja. On kiva että voidaan opettaa omin sanoin lapsille miten näitä taitoja käytetään, selventävät Sanni ja Venla, Pelkosenniemen koulun 6lk.

- Ryhmän tuote on täysin toteuttamiskelpoinen. Paikalliseen kulttuuriin ja elämiseen pohjautuva tuote vastaa täysin sitä toimeksiantoa jota ryhmältä toivoin. Yhteistyötä oppilaiden kanssa jatketaan ja oppilaat pääsevät mukaan toteuttamaan tuotteen toteutusta jatkossa, kertoo Laura Tervo, Taiga Travels & Productionista.

Toinen ryhmä kehitti idean mobiilipelistä, jonka tarkoitus herättää matkailijoiden mielenkiinto Lapin ja Suomen luontoon. Mobiilipeli on toteutettu Trivia-pelinä. - Peli kertoo luonnonsuojelusta ja kestävän kehityksen periaatteista. Haluamme vielä kymmenien vuosien päästä markkinoida puhdasta luontoa. Meidän tarvitsee kertoa siitä ihmisille miten sitä suojellaan, informoi Samuli, Pelkosenniemen koulun 6lk.

Muita hautomossa kehitettyjä palveluja ovat kesä ja syksysesonkiin Paintball-rata metsään sekä sen kentälle toteutettava versio ja Huttu-ukko -polku. Se on tarkoitettu koko perheelle ja on hauska tapa oppia luonnontieteitä ulkoilun lomassa. Tuotteina kehiteltiin terveellistä lasten eväspakettia sekä Suomi 100 – leivosta.

Työskentelyn koulun ulkopuolella yhdessä yrittäjien kanssa oppilaat kokivat mielenkiintoiseksi ja mukavaksi. Paikkana Kuusiranta koettiin erinomaiseksi oppimisympäristöksi koska luonto oli lähellä, metsä ja järvi inspiroivat tehtäviin ja antoivat luovan paikan välituntileikkeihin. - Lapsille nämä ovat olleet pitkiä päiviä, mutta silti oppilaat ovat olleet innoissaan tekemässä töitä ja luomassa uutta, kommentoi Jutta Salmela, Pelkosenniemen koulun 5-6 luokan opettaja.

Kokonaisuudessaan oppimishautomo sai erittäin hyvän vastaanoton ja se koettiin hyväksi tavaksi yhdistää julkiset eri sektorit yhteiseksi toiminnaksi. - Vastaavan tyylisiä tullaan varmasti jatkossakin järjestämään, sen verran positiivista palautetta kokeilu sai, innostui kokeilun koordinaattori Anna-Kaisa Luoma-aho

Kommentit
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi omalla nimelläsi
Piilota kommentit