-
Kokeilun teemat
1765 katselukertaa
Kokeilu on luotu 05.03.2019Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry
Kokeilussa selvitettiin, miten paikallisesti kehitetyt ilmastokasvatuksen ideat saadaan helposti kaikkien kasvattajien ulottuville. Kokeilussa kehitettiin valtakunnalliseen Mappa.fi -palveluun lisäosa, jonka avulla kasvattajat voivat jakaa omia toimintaideoitaan ja hyviä käytäntöjään. http://www.mappa.fi http://www.luontokoulut.fi
Kouluissa ja päiväkodeissa tehtävälle ilmastokasvatustyölle tarvitaan lisää tukea. Tämän hetken ja tulevaisuuden akuutit yhteiskunnalliset haasteet edellyttävät kasvattajilta jatkuvasti uutta osaamista, ja perinteisen ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatuksen rinnalle tarvitaan uudenlaisia valmiuksia toteuttaa ilmastokasvatusta. Perusopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa toteutettu ilmastokasvatus on merkittävä keino lasten ja nuorten kasvussa kestävään elämäntapaan, mikä on edellytys hiilijalanjäljen pienentämiseen. Opettajat ja kasvattajat ovat avainasemassa, sillä heidän kauttaan tavoitetaan kokonaisia ikäluokkia. Kouluissa ja päiväkodeissa työskentelee paljon ammattikasvattajia, jotka ovat työssään kehittäneet ja kokeilleet erilaisia toimintaideoita, menetelmiä ja hyviä käytäntöjä ilmastokasvatukseen. Nämä jäävät usein vain yhden ihmisen tai työyhteisön käyttöön. Haluamme ratkaista sen, miten ilmastokasvatuksen hyvät, paikallistasolla kehitetyt käytännöt ja ideat saadaan helposti valtakunnallisesti hyödynnettäviksi, valmiiksi monialaisiksi oppimiskokonaisuuksi. Mihin suuntaan kasvattajien ilmasto-ja ympäristökasvatustyön tueksi tarjottavia digitaalisia palveluja tulisi kehittää? Mappa.fi -palvelun kehittäminen: Kokeilun perusteella voidaan arvioida, missä muodossa ja miten teemareput kannattaa toteuttaa. Jatkossa palveluun kirjautuneet käyttäjät voivat koota repun ja jakaa omia toimintaideoitaan ja hyviä käytäntöjään. Yhteistyö: Millaisella yhteistyöllä kasvattajien kanssa saadaan paikallisen tason ideoita ja hyviä käytäntöjä jalkautettua yleisesti hyödynnettäväksi? Viestintä ja markkinointi: Miten teemareppujen kohderyhmät parhaiten tavoitetaan? Mitkä ovat toimivimmat kanavat, tarvitaanko uusia kanavia?
Mappa.fi on maksuton hakupalvelu, johon on koottu kattavasti eri toimijoiden ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen materiaaleja. Sillä on yli 30000 vuosittaista käyttäjää, yli 1000 materiaalia ja 200 tuottajatahoa. Materiaalit ovat pääsääntöisesti järjestöjen ja muiden asiantuntijatahojen laatimia. Mappa.fi:stä voi nykyisin hakea helposti yksittäisiä asiantuntijatahojen materiaaleja, mutta tarjolla ei ole käytännössä testattuja valmiita oppimiskokonaisuuksia. Kokeilussa tuotetaan Mappa.fi -palveluun lisäosa, jonka avulla opettajat ja kasvattajat voivat helposti jakaa parhaat ilmastokasvatuksen toimintaideansa ja käytäntönsä muiden hyödynnettäviksi. Lisäosan avulla voidaan luoda monialaisia teemareppuja, joista löytyy tiettyyn teemaan tai kohderyhmään liittyviä parhaita opetuksen käytäntöjä ja toimintaideoita. Uuden teemarepun luominen tapahtuu käytännössä siten, että opettaja lisää Mappa.fi -palveluun omia toimintaideoitaan ja yhdistelee niihin sopivia, palvelussa jo olemassa olevia asiantuntijatahojen materiaaleja. Näin myös eri asiantuntijatahojen materiaalit saadaan jalostettua käytännön kokeilujen kautta osaksi monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Teemareput kokoavat asiantuntijatahojen ja käytännön kasvatustyötä tekevien parhaat ideat toimiviksi oppimiskokonaisuuksiksi, jotka levitetään Mappa.fi palvelun kautta valtakunnallisesti kaikkien kasvattajien käyttöön. Toteutetaan repuista pilotit ilmastokasvatus-teemalla eri kohderyhmille. Kohderyhmät: varhaiskasvatus, esi- ja alkuopetus, alakoulujen monialainen, yläkoulujen monialainen, lukio. Ilmastokasvatusreppujen sisältö: kuinka käsitellä ilmastonmuutosta ko. kohderyhmän kanssa, miten toimia kestävästi arjessa hiilijalanjäljen puolittamiseksi, toimintaideoita eri oppiaineisiin ja monialaisiin kokonaisuuksiin. Kokeiluun kutsutaan mukaan testiryhmä, joka koostuu asian parissa pitkään työskennelleistä kehittäjäopettajista. He voivat olla esimerkiksi luonto- tai ympäristökoulujen opettajia, ilmastokasvatuksen, ulko-opetuksen tai koulun ympäristöohjelman toteuttamisen konkareita. Kutsuttavat tavoitetaan kokeilun toteuttajan laajojen verkostojen kautta. Kehittäjäopettajille järjestetään reppujen koostamisesta työpaja, jonka jälkeen he tekevät ehdotukset teemarepuista eri kohderyhmille. Mappa.fi -palveluun luodaan lisäosa, joka mahdollistaa teemareppujen luomisen. Testaus: Kokeilussa mukana olevan testiryhmän opettajat ja kasvattajat testaavat toistensa kokoamia reppuja. Käytännön työssä toimiviksi osoittautuneet reput julkaistaan Mappa.fi -palvelussa. Kokeilu toteutetaan kevään ja kesän 2019 aikana. Tuloksena syntyneiden teemareppujen markkinointia jatketaan syksyllä 2019.
Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry vastaa kokeilun toteuttamisesta. Mappa.fi- palvelun tekninen ylläpitäjä RecIT Solutions Oy vastaa lisäosan teknisestä toteutuksesta.
-Työpanos (työpajan järjestäminen ja kokeilun koordinointi, Suomen luonto ja ympäristökoulujen liitto) 3000 € -Tekninen ja visuaalinen toteutus, markkinointimateriaalit 2000 €
Kokeilun toteuttajalla on vahva ilmasto- ja ympäristökasvatuksen asiantuntemus, koulu- ja päiväkotimaailman tuntemus sekä hyvät verkostot alalla. Mappa.fi -palvelu on kokeilun toteuttajan ylläpitämä helppokäyttöinen ja tunnettu alusta. Palvelun teknisellä ylläpitäjällä on kokemusta kehittämisestä ja vankkaa teknistä osaamista.
Kokeilu saavutti tärkeimmät tavoitteensa. Tavoitteena oli löytää ratkaisu sille, miten ilmastokasvatuksen hyvät, paikallistasolla kehitetyt käytännöt ja ideat saadaan helposti valtakunnallisesti hyödynnettäviksi, valmiiksi monialaisiksi oppimiskokonaisuuksi. Kokeilussa kehitettiin onnistuneesti valtakunnalliseen Mappa.fi -palveluun lisäosa (teemareppu), jonka avulla kasvattajat voivat jakaa omia ilmastokasvatuksen toimintaideoitaan ja hyviä käytäntöjään. Alkuperäinen idea jalostui kokeilun aikana vielä pidemmälle ja kokeilussa kehitettiin Mappa.fi -palveluun testiversio toisestakin lisäosasta, joka toimii konkreettisena työkaluna monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelemisessa ja jakamisessa. Kokeiluun osallistettiin ilmastokasvatuksesta kiinnostuneita opettajia ja varhaiskasvattajia, joiden määrä ja sitoutuneisuus oli positiivinen yllätys: Kokeilussa järjestettyyn kehittämistyöpajaan osallistui kesälomallaan 10 opettajaa ja kasvattajaa. Syksyllä tapahtuvaan ilmastokasvatusreppujen testaamiseen ja eteenpäin kehittämiseen ilmoittautui mukaan yhteensä 36 opettajaa ja kasvattajaa ympäri Suomen. Kokeilun aikana tuotettiin teemareppuja ilmastokasvatuksesta seuraaville kohderyhmille: varhaiskasvatus, esiopetus, alakoulu, yläkoulu. Ilmastokasvatusreppujen testaamista ja kehittämistä jatketaan sähköisellä alustalla Mappa.fi -palvelussa kokeilun jälkeen uuden kouluvuoden käynnistyttyä syksyllä 2019.
Kokeilun keskeinen tulos oli, että MAPPA.fi -palvelussa on nyt konkreettinen työkalu ilmastokasvatuksen monipuoliseen kehittämiseen yhteistyössä opettajien ja kasvattajien kanssa. Kokeilu vahvisti käsityksemme, että ilmastonmuutoksen käsittelyyn tarvitaan kouluissa ja päiväkodeissa työkaluja ja niitä voidaan kehittää yhdessä opettajien kanssa ideoita jakaen ja jalostaen. Kokeilun hyvät kokemukset rohkaisevat jatkamaan yhteistä kehittämistä opettajien kanssa tulevissakin projekteissa, ja osallistamaan heidät mukaan jo aiemmin, projektin suunnitteluvaiheessa. Kokeilun haasteena oli kokeilujakson ajoitus: kokeilu toteutettiin huhti-heinäkuussa, josta puolet oli koulujen kesälomakautta. Kokeilun alussa oli kiire löytää kehittämistyöhön osallistuvat opettajat ja järjestää kehittämistyöpaja. Työpaja kuitenkin onnistui tavoitteiden mukaisesti. Koulujen kesäloman vuoksi teemareppujen testaaminen kouluympäristössä ei ollut kokeilun aikana mahdollista. Reppujen testaaminen tullaan toteuttamaan syyslukukauden aikana. Kokeilun kaksi keskeistä oppia olivat: 1) MAPPA.fi -palvelun kehittämistä kannattaa tehdä rohkeasti yhteistyössä opettajien ja kasvattajien kanssa: uusia ominaisuuksia ja sisältöjä voidaan kehittää julkaisemalla niitä hieman keskeneräisinä testattavaksi ja kehittää sen jälkeen edelleen. 2) Kokeilussa voi syntyä uusia alkuja, joita kannattaa lähteä seuraamaan. Suunnitelmia kannattaa rohkeasti muuttaa. Tässä kokeilussa kesken kehittämistyön syntynyt uusi idea johti toisenkin ilmastokasvatuksen työkalun kehittämiseen, jolloin kokeilun tuloksena voidaan tukea ilmastokasvatusta alkuperäisiä suunnitelmia monipuolisemmin. Vinkki muille kokeilijoille: Yhteinen kehittäminen opettajien ja kasvattajien kanssa on ollut antoisaa, heiltä löytyy siihen paljon intoa ja osaamista. Suosittelemme muillekin!
Kokeilussa tuotettujen ilmastokasvatuksen teemareppujen sisältöjen toimivuutta testataan syksyn aikana kouluympäristössä: kokeiluun mukaan ilmoittautuneet opettajat (36 kpl) testaavat reppujen menetelmiä ja sisältöjä omassa opetustyössään. He antavat palautetta ja ideoita teemareppujen parantamiseen kokeilussa MAPPA:an luodulla kommentointi-työkalulla, joka mahdollistaa yhteisen kehittämisen jatkossakin. Reppujen sisältöjä muokataan ja uusia reppuja kootaan palautteen perusteella. Kokeilussa mukana oleville opettajille viestitään testauksen tuloksista ja heitä kannustetaan mukaan yhteistyöhön tulevaisuudessakin. Kokeilussa luotiin mahdollisuus omien paikallistasolla kehitettyjen ideoiden jakamiseksi. Tämän konkretisoituminen ja skaalaus vaatii ensin kokeilussa tuotettujen pilottireppujen viimeistelyn ja testauksen (reppuihin tehdään vielä sekä sisällöllisiä että teknisiä parannuksia). Haemme jatkorahoitusta kokeilun toiseen vaiheeseen, jonka toimenpiteiden ansiosta saadaan 1) skaalattua kokeilun ensimmäisessä vaiheessa tuotetut ilmastokasvatuksen teemareput laajalle käyttäjäkunnalle sekä 2) tuotettua MAPPAan toinen uusi työkalu ilmastokasvatukseen. Skaalaus tarkoittaa, että suomalaiset opettajat ja kasvattajat löytävät teemareput ja ottavat ne käyttöönsä omassa opetustyössään, innostuvat jakamaan teemareppuihin omia paikallisesti kehitettyjä toimintaideoitaan ja materiaalejaan sekä alkavat kehittämään teemareppuja yhdessä muiden kanssa. Skaalaukseen tarvittavat toimenpiteet: a) Viestintä ja markkinointi opettajille ja kasvattajille. Viestitään laajasti maksullista markkinointia ja hakukoneoptimointia hyödyntäen mm. sosiaalisen median kanavissa. Esitellään teemareppuja työpajoissa ja esittelypisteillä kasvatusalan valtakunnallisissa tapahtumissa ja koulutuksissa. b) Yhteistyö. Etsitään uusia yhteistyökumppaneita teemareppujen jalkautukseen, esim. tahoja, joilla jo on ilmastokasvatuksen materiaaleja ja koulutuksia. Tehdään heidän kanssaan mm. koulutus- ja viestintäyhteistyötä. c) Uudet kohderyhmät. Laajemman kohderyhmän tavoittamiseksi laaditaan reppuja myös uusille kohderyhmille: toisen asteen koulutukseen ja aikuiskasvatukseen. Toisen asteen opettajille ja aikuiskasvattajille järjestetään teemareppujen kehittämistyöpaja kokeilun 1. vaiheessa hyväksi havaitulla konseptilla. Skaalauksen lisäksi toisessa vaiheessa tehdään myös kehittämistyötä. Kokeilun ensimmäisessä vaiheessa syntyi bonuksena idea työkalusta monialaisten oppimiskokonaisuuksien (MOK) suunnitteluun. MOK-työkalulla voidaan suunnitella laajempia opetuskokonaisuuksia, joissa yhdistetään useita teemoja (teemareppuja) esimerkiksi usean eri oppiaineen opettajan yhteiseen käyttöön. Kokeilun aikana MOK-työkalusta tehtiin MAPPAaan alustava testiversio. Toisessa vaiheessa työkalu kehitetään valmiiksi yhteistyössä opettajien kanssa. Tätä varten järjestetään MOK-työpaja, jossa opettajat laativat työkalun avulla monialaisia ilmastonmuutos-teemaisia oppimiskokonaisuuksia. Opettajien työpajassa antaman palautteen perusteella tehdään teknisiä parannuksia ja viimeistellään työkalu. *** Päivitys 9/2019 Kokeilun toisessa vaiheessa testataan ensimmäisessä vaiheessa tuotettuja teemareppuja kouluympäristössä, tuotetaan uusia ilmastokasvatuksen teemareppuja, viimeistellään teemareppu-työkalu ja luodaan MOK-työkalu sekä markkinoidaan Mappa.fi -palvelun uudet työkalut ja ilmastokasvatuksen teemareput laajalle käyttäjäkunnalle. Mitä tehdään ja millä aikataululla Syyskuu: *Työpaja: Kehittämistyöpajan valmistelu ja ennakkotehtävät työpajaan osallistuville opettajille *Tekninen kehittäminen: suunnittelupalaveri, Mappa:fi:n ohjeiden laatiminen, teemareppujen ohjevideon tekeminen *Markkinointi: -Markkinointimateriaalien valmistelu -Teemareppujen mainokset kasvatusalan julkaisuihin -Somekampanjointia *Uudet yhteistyökumppanit: -YLE Luonto: teemareppu YLE:n joulukuussa toteutettavan kampanjan työkaluksi -Suomi ilmasto- ja kiertotalouskoulutuksen kärkimaaksi! -tapahtumaan osallistuminen -WWF Suomen kanssa tehdään yhteistyötä MOK-työkalun kehittämisessä ja jalkautuksessa -Verkostoituminen muiden ilmastokasvatustoimijoiden kanssa *Yhteinen kehittäminen, jakamiskulttuurin vahvistaminen: -kokeiluun mukaan ilmoittautuneet kehittäjäopettajat testaavat kokeilun 1. vaiheessa tuotettuja teemareppuja ja antavat niistä palautetta. Ohjeistusten laatiminen opettajille Lokakuu: *MOK-Kehittämistyöpaja Jalkarannan koulussa Lahdessa 5.10., työkalujen testaus ja yhteinen kehittäminen *Tekninen kehittäminen: työpajan palautteen perusteella viimeistellään teemareppu- ja MOK-työkalut *Markkinointi: -Markkinointimateriaalien valmistelu -Esittelypiste Varhaiskasvatus-messuilla Helsingissä 4.10. -Esittelypiste Ympäristökasvattajien koulutustapahtumassa Virroilla 2.10. -Ympäristökasvatus-teemapäivä Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksella 11.10. -Maksullinen somemainonta *Jalkautetaan Mappa.fi työkaluksi ympäristökasvattajan näyttötutkinnon koulutukseen yhteistyössä Suomen ympäristöopisto Syklin kanssa. Laaditaan tätä varten materiaali (ohje + tehtävä) *Uudet yhteistyökumppanit: -Tapaaminen Opetushallituksessa ilmastokasvatuksesta vastaavan henkilön kanssa 25.10. -> yhteistyö teemareppujen jalkautuksessa -Suomen ympäristökeskus (tapaaminen 8.10): yhteistyö työkalujen kehittämisessä ja jalkautuksessa -verkostoituminen jatkuu *Yhteinen kehittäminen, jakamiskulttuurin vahvistaminen jatkuu: teemareppujen ja MOK-työkalujen käyttäjiltä kerätään palautetta ja kehittämistä jatketaan palautteen perusteella. Marraskuu: *Tekninen kehittäminen: teemareppu- ja MOK-työkalujen viimeistely *Markkinointi: -Mappa.fi:n uusien työkalujen käyttökoulutus luonto- ja ympäristökoulujen opettajien koulutustapahtumassa Lahdessa 14.-15.11. -> avainryhmän sitoutus työkalujen jalkautukseen -Esittelypiste Biologian ja maantieteen opettajien syyspäivillä Vantaalla 16.11. -Maksullinen somemainonta *Uudet yhteistyökumppanit: -Teemareppujen esittely Metsän oppimispolun tahoille 5.11. -> uusia yhteistyötahoja reppujen jalkautukseen *Yhteinen kehittäminen, jakamiskulttuurin vahvistaminen jatkuu Tarkennettu budjetti: Koordinoinnin ja toteutuksen palkkakulut sivukuluineen 6500 € Markkinointi 1500 € Tekninen kehittäminen 1500 € Matkat 500 € YHTEENSÄ 10 000 € Miten työ jatkuu kokeilurahoituksen päättymisen jälkeen: Kehittämistyö jatkuu vielä koko lukuvuoden 2019-2020 -Innostetaan opettajia ja kasvattajia laatimaan uusia teemareppuja -Kehittäjäopettajat testaavat reppuja ja MOK-työkalua -> reppujen sisältöjä kehitetään edelleen ja työkaluihin tehdään tarvittaessa parannuksia palautteen perusteella -Uudet kohderyhmät: a) Laajemman kohderyhmän tavoittamiseksi laaditaan reppuja myös uusille kohderyhmille: toisen asteen koulutukseen ja aikuiskasvatukseen b) Keväällä Mappa.fi -palvelu käännetään ruotsiksi -> mahdollistaa pohjoismaisen yhteistyön -Skaalaus jatkuu: työkalujen markkinointia mm. Educa-messuilla 24.-25.1.2020 ja Ulos-Ut-Out -suurtapahtumassa 9.-11.6.2020 sekä sosiaalisessa mediassa -Haetaan lisärahoitusta Mappa.fi -palvelun työkalujen kehittämiseen: esimerkiksi ilmasto- ja ympäristökasvatustoimijoiden tarjoamien palveluiden hakutoiminto (mm. koulutukset, kouluvierailut)