-
Kokeilun teemat
526 katselukertaa
Kokeilu on luotu 06.03.2019Eettisen kaupan puolesta ry
Kokeilumme pienentää suomalaisten hiilijalanjälkeä lisäämällä kulutuselektroniikan arvostusta ja kannustamalla nuoria käyttämään elektroniikkaa pidempään ja viemään käytetyt laitteet kierrätykseen.
Jopa 80 prosenttia kulutuselektroniikan hiilijalanjäljestä syntyy tuotantovaiheessa. Älypuhelimissa ja läppäreissä on kymmeniä eri metalleja, joiden kaivuu tuottaa valtavia määriä päästöjä sekä muita ympäristöhaittoja. Silti esimerkiksi älypuhelinten käyttöikä lyhenee samalla kun vain puolet suomalaisten elektroniikkajätteestä päätyy viralliseen kierrätysjärjestelmään. Moni suomalainen ei tällä hetkellä ole tietoinen elektroniikkatuotannon ilmastovaikutuksista eikä laitteita osata arvostaa. Tämä on myös iso syy siihen, että elektroniikkajäte ei kierrä, sillä ihmiset eivät tiedä, miten arvokkaita läppäreissä ja puhelimissa olevat metallit ovat. Eettisen kaupan puolesta ry:n tammikuussa toteuttaman Lempivaatteeni-kampanjan tavoitteena oli kannustaa ihmisiä arvostamaan vaatteitaan ja käyttämään niitä pidempään. Kampanja onnistui yli odotusten ja se levisi laajasti sekä perinteisessä että sosiaalisessa mediassa. Oli selvää, että aika oli otollinen pikamuotikulttuuria haastavalle kampanjallemme. On mahdollista, että tietoisuus elektroniikan kielteisistä ympäristövaikutuksista ei ole vielä samalla tasolla kuin tietoisuus pikamuodin haitoista. Moni saattaa myös tuntea vahvaa tarvetta saada käyttöönsä uusinta teknologiaa. Uskomme kuitenkin, että Rispektiä elektroniikalle -kampanjamme avulla voidaan ottaa ensimmäinen askel kohti asennemuutosta, jonka myötä suomalaiset alkaisivat arvostaa elektroniikkaansa enemmän ja siten käyttämään sitä pidempään ja viemään loppuunkäytetty elektroniikka kierrätykseen. Kokeilemalla erilaisia some-postauksia ja viestejä voidaan oppia, millaiset some-sisällöt leviävät parhaiten ja rakentaa isomman jatkokampanjan näiden viestien varaan.
Rispektiä elektroniikalle -kampanja pienentää kulutuselektroniikan hiilijalanjälkeä lisäämällä elektroniikan arvostusta ja kannustamalla ihmisiä käyttämään elektroniikkaa pidempään ja viemään käytetyt laitteet kierrätykseen. Kampanja toteutetaan sosiaalisessa mediassa ja sen kohderyhmä on 18-30-vuotiaat nuoret. Kokeilun aikana tuotamme kaksi viihteellistä ja samalla asiapitoista videota, jotka ovat visuaalisesti houkuttelevia ja oivaltavia. Niissä herätetään nuoria pohtimaan elektroniikkatuotannon ilmastovaikutuksia ja tiedotetaan helpoista tavoista a) käyttää elektroniikkaa pidempään ja b) viedä käytetty elektroniikka kierrätettäväksi. Lisäksi tuotamme useita some-postauksia, kuten infografiikkaa, kuvia, tekstiä ja ääniä, jotka vangitsevat nuoria mukaan seuraamaan elektroniikkatuotannon ilmastovaikutuksiin liittyviä postauksia ja saamaan uusia oivalluksia siitä, miten omaa hiilijalanjälkeä voisi pienentää. Kampanja tavoittaa kokeilun aikana 50 000 suomalaista. Kokeilulla haluamme selvittää, voimmeko humoristisella tiedotuskampanjalla lisätä nuorten tietoisuutta elektroniikkatuotannon ilmastovaikutuksista ja lisätä elektroniikan arvostusta. Aiomme mitata ihmisten kiinnostusta aihetta kohtaan seuraamalla videoiden ja muiden some-postausten kattavuutta sekä niiden saamia tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja. Viestejä ja sisältöä suunnitellaan tarkemmin huhtikuussa ja kampanja toteutetaan toukokuussa.
Kokeilun toteuttaa Eettisen kaupan puolesta ry:n viestinnän suunnittelija Larri Himma sekä Eettisen läppärin jäljillä -hankkeen tutkija Anna Härri. Lisäksi videoita ja some-sisältöjä suunnitellessa hyödynnetään yhdistyksen laajaa vapaaehtoisten joukkoa sekä haastatellaan mm. Sortti-asemien ja muiden elektroniikan korjausta sekä kierrätystä edistävien tahojen edustajia.
Kokeilun budjetti on 5 000 € ja se koostuu seuraavista kuluista: Henkilöstökulut (3500 € videoiden tuottamiseen ja some-sisältöjen luomiseen), 800 € graafiseen suunnitteluun ja 700 € some-markkinointiin. Kokeilun toteuttamiseksi osallistumme Hiilijalanjälki puoliksi -hakuun.
Eettisen kaupan puolesta ry:llä on käynnissä Koneen Säätiön rahoittama Eettisen läppärin jäljillä -niminen tutkimusprojekti. Hankkeen puitteissa on kerätty runsaasti taustatietoa elektroniikkatuotannon ympäristövaikutuksista, ja tätä tietoa tullaan hyödyntämään Rispektiä elektroniikalle -hankkeen sisältöjä luodessa. Lisäksi Eettisen kaupan puolesta ry:llä on vahvaa osaamista some-kampanjoiden toteuttamisesta. Tammikuussa toteutettu Lempivaatteeni-kampanja saavutti pelkästään Facebookissa 200 000 suomalaista. Kampanjan puitteissa toteutettuja videoita katsottiin keskimäärin 20 000 kertaa. Kampanja pääsi myös lukuisiin perinteisiin medioihin, kuten MTV:n ja YLE:n aamutelevisioon. Tämä kampanjointikokemus halutaan nyt valjastaa Rispektiä elektroniikalle -kampanjan käyttöön.