-
Kokeilun teemat
609 katselukertaa
Kokeilu on luotu 22.05.2017Antti Halmetoja, Trafi
Romutuspalkkiokokeilu alkoi 1.7.2015 ja kesti vuoden 2015 loppuun. Kokeilun rahoittivat valtio ja autoala yhdessä. Valtion osuus oli 1000 euroa ja autoala osallistuu vapaaehtoisella 500 euron korvauksella romutettavaa autoa kohden. Valtion lisätalousarviossa kokeiluun varattiin ensin 3 M€ ja myöhemmin 5 M€ lisää. Romutuspalkkiokokeilun aikana kuluttaja sai 1 500 euron alennuksen uudesta autosta romutettuaan yli 10 vuotta vanhan auton ja ostettuaan tilalle uuden auton, jonka CO2-päästöt ovat enintään 120 g/km tai jonka käyttövoimana on joko kokonaan tai osittain korkeaseosetanoli (flexifuel), metaani (maa- tai biokaasu) tai sähkö (täyssähköauto tai ladattava hybridi).
Romutuspalkkiota varten romutetuista autoista oli yhä liikennekäytössä noin 70 prosenttia mediaani-iältään 18-vuotiaita henkilöautoja, joiden laskennallinen ajosuorite oli vuositasolla keskimäärin 12 823 km Romutuspalkkio mahdollisti 8 000 iäkkään auton vaihtumisen uuteen, ympäristöystävällisempään ja turvallisempaan henkilöautoon Verotuotto valtiolle autoveron muodossa keskimäärin 3 644 € romutuspalkkiolla hankitun uuden auton osalta Ajoneuvokohtaisesti autovero pienimmillään 1 605 € suurimmillaan 13 026 € Verotusarvo keskimäärin 20 651 € pienimmillään 10 223 € suurimmillaan 126 509 €
Romutuspalkkio mahdollisti 8 000 iäkkään auton vaihtumisen uuteen, ympäristöystävällisempään ja turvallisempaan henkilöautoon