Romutuspalkkiokokeilu | Kokeilunpaikka.fi
3

Kokeilun oppi

-

Kokeilun teemat

ValtioKiertotalous

609 katselukertaa

Kokeilu on luotu 22.05.2017

Antti Halmetoja, Trafi

Romutuspalkkiokokeilu

Romutuspalkkiokokeilu alkoi 1.7.2015 ja kesti vuoden 2015 loppuun. Kokeilun rahoittivat valtio ja autoala yhdessä. Valtion osuus oli 1000 euroa ja autoala osallistuu vapaaehtoisella 500 euron korvauksella romutettavaa autoa kohden. Valtion lisätalousarviossa kokeiluun varattiin ensin 3 M€ ja myöhemmin 5 M€ lisää. Romutuspalkkiokokeilun aikana kuluttaja sai 1 500 euron alennuksen uudesta autosta romutettuaan yli 10 vuotta vanhan auton ja ostettuaan tilalle uuden auton, jonka CO2-päästöt ovat enintään 120 g/km tai jonka käyttövoimana on joko kokonaan tai osittain korkeaseosetanoli (flexifuel), metaani (maa- tai biokaasu) tai sähkö (täyssähköauto tai ladattava hybridi).

Kokeilun oppi

Saavuttiko kokeilu tavoitteensa?

Romutuspalkkiota varten romutetuista autoista oli yhä liikennekäytössä noin 70 prosenttia mediaani-iältään 18-vuotiaita henkilöautoja, joiden laskennallinen ajosuorite oli vuositasolla keskimäärin 12 823 km Romutuspalkkio mahdollisti 8 000 iäkkään auton vaihtumisen uuteen, ympäristöystävällisempään ja turvallisempaan henkilöautoon Verotuotto valtiolle autoveron muodossa keskimäärin 3 644 € romutuspalkkiolla hankitun uuden auton osalta Ajoneuvokohtaisesti autovero pienimmillään 1 605 € suurimmillaan 13 026 € Verotusarvo keskimäärin 20 651 € pienimmillään 10 223 € suurimmillaan 126 509 €

Mitä uutta tietoa kokeilulla saatiin?

Romutuspalkkio mahdollisti 8 000 iäkkään auton vaihtumisen uuteen, ympäristöystävällisempään ja turvallisempaan henkilöautoon

Mitä kokeilun matkalla on tapahtunut?

23.05.2017

Mikä on romutuspalkkio?

Romutuspalkkio on auton elinkaaren loppuun ajoittuva hintakannustin, jolla tuetaan uuden auton hankintaa

Romutustodistuksella uuden auton hankintaan 1500 €

Romutuspalkkiokokeilun suosio yllätti odotukset

Rahat loppuivat ennen kampanja-ajan päättymistä

Mahdollisti 8000 iäkkään auton vaihtumisen uuteen, turvallisempaan ja vähäpäästöisempään henkilöautoon

Romutuspalkkiota varten romutetuista n. 70 % liikennekäytössä

Romutuspalkkiolle asetetut ehdot:

1.Romutetun auton oli oltava ”oma”, vähintään 10 vuoden ikäinen henkilöauto

2.Uuden auton oli oltava henkilöauto, jonka CO2-päästöt enintään 120 g/km



Kommentit
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi omalla nimelläsi
Piilota kommentit