-
Kokeilun teemat
1406 katselukertaa
Kokeilu on luotu 31.05.2019Valpastin Oy
Kokeilussa kokeillaan Sähköpyöräkokeilu-palvelun soveltuvuutta lisätä terveytensä kannalta liian vähän liikkuvien arkiliikuntaa. Kokeilijoille annetaan sähköpyörä kahdeksi viikoksi. Noin kuukausi kokeilujakson jälkeen järjestetään seurantakysely,. http://www.kokeilupyora.fi https://valpastin.fi/viisaan-liikkumisen-palvelut/palvelut-tyopaikoille/viisaan-liikkumisen-kokeilut/
Yksi tyypin 2 diabetes riskitekijöistä on liian vähäinen liikunta. Liikunta vaikuttaa myös muihin 2 tyypin diabeteksen riskitekijöihin: riittävä liikunta on tärkeä osa painonhallintaa. Riittävästi liikkuvat myös nukkuvat paremmin ja heillä esiintyy vähemmän mm. masennusta. Tyypin 2 diabeteksen ehkäisyssä keskeinen kohderyhmä on terveytensä kannalta liian vähän liikkuvat. Terveytensä kannalta liian vähän liikkuville voi olla haastavaa löytää liikuntamuotoa, joka kannustaa jatkamaan. Sähköpyöräily on hauskaa ja palkitsevaa ja työmatkan taittaminen sähköpyörällä voi innostaa myös sellaisia, jotka eivät näe itseään minkään liikuntamuodon harrastajina. Sähköpyörän hankkiminen voi olla jo käynyt mielessä, mutta sähköpyörä on arvokas hankinta. Kun pääsee kokeilemaan arjessaan sähköpyörää kahden viikon ajan, voi olla varmempi siitä, tuleeko sähköpyörällä oikeasti ajettua hankinnan jälkeen. Kun on kokeillut yhdenlaista sähköpyörää, on myös helpompi arvioida, mitä ominaisuuksia sähköpyörältään haluaa. Jotkut kokeilijamme ovatkin hankkineet sähköpyörän kokeilun jälkeen ja jotkut ovat innostuneet hankkimaan tavallisen pyörän tai kunnostamaan vanhan pyöränsä.
Sähköpyöräkokeilujen tarkoitus on tarjota mahdollisuus kokeilla sähköpyörää erityisesti kodin ja työpaikan välisillä matkoilla. Sähköpyörällä ajaminen on matalan kynnyksen keino lisätä arkiliikuntaa. Sähköpyörällä ajaminen on hauskaa ja palkitsevaa. Sähköavustus mahdollistaa sen, että syke ei nouse niin helposti korkealle kuin tavallisella polkupyörällä. Sähköpyöräilyä voi verrata rasitustasoltaan kävelyyn, mutta vauhdin ja helppouden tuntu on huumaava. ”Olen aloittanut työmatkapyöräilyllä, nyt pari päivää takana. Ihan kuin olisin saanut supervoimia, matka taittuu niin joutuisasti.” Liisa Lahti-Nuuttila, sähköpyörän kokeilija lokakuussa 2018. ”Ahveniston maauimalan poistumismäki meni huonokuntoiselta ja painavalta äijältä helposti, kolmosella ja maksimi avustuksella.” Timo Halttunen, sähköpyöräkokeilua toukokuussa 2019. Lisää kokeilijoiden kokemuksia: www.kokeilupyora.fi Työssäkäyvät tekevät vuosittain noin 500 matkaa kodin ja työpaikan välillä, joten pienelläkin rutiinin muutoksella voidaan saavuttaa terveyden kannalta hyviä tuloksia. Teemme viisaan liikkumisen kokeilijoille seurantakyselyn noin kuukausi kokeilun päättymisen jälkeen. Kysymme seurantakyselyssä, miten kokeilut ovat vaikuttaneet kokeilijan kulkutapoihin. Toukokuussa 2019 meille on kertynyt 55 kokeilijan vastaukset: heistä 15 % arvioi, että kulkutavat ovat muuttuneet selvästi (”käytän selvästi useammin pyörää/joukkoliikennettä kuin aiemmin”), 42 % arvioi, että kulkutavat ovat muuttuneet jonkin verran (”käytän jonkin veran useammin pyörää/joukkoliikennettä kuin aiemmin)”, 40 % arvioi, että kokeilu vaikutti asenteisiin, mutta ei käytäntöön ja 4 % arvioi, että kokeilulla ei ollut mitään vaikutusta kulkutapoihin tai asenteisiin. Kokeiluun rekrytoidaan 20 sähköpyöräkokeilijaa kolmelta eri pääkaupunkiseutulaiselta työpaikalta. Kokeilijat ovat sellaisia, jotka oman ilmoituksensa perusteella eivät saa riittävästi terveysliikuntaa. Yksi kokeilujakso kestää 2 viikkoa. Noin kuukausi kokeilujakson päättymisen jälkeen tehdään seurantakysely, jossa kokeilija arvioi, vaikuttiko sähköpyörän kokeilu liikuntatottumuksiin. Oman sähköpyörän hankinta on toki hyvä tulos, mutta ei välttämättä ainoa ja tavoiteltavin. Usein kokeilujakso on saanut aikaan muita muutoksia arjessa: esimerkiksi oma pyörä otetaan käyttöön sähköpyöräkokeilun innoittamana. Olemme tehneet sähköpyörän kokeiluhankkeita eri työpaikoilla, mutta niiden tavoitteena on ensisijaisesti ollut työmatkojen sujuvuuden parantaminen – ei niinkään terveydelliset hyödyt. Sähköpyörää on tarjottu kokeiltavaksi ensisijaisesti niille, jotka kulkevat työmatkaansa autolla. Tavoitteena on tällöin työpaikan parkkipaikkatarpeen vähentäminen sekä työmatkaliikenteen ympäristöhaittojen pienentäminen. Tässä kokeilussa haluamme kokeilla, kuinka kiinnostava sähköpyöräily työmatkalla on niille, jotka eivät oman ilmoituksensa mukaan saa riittävästi terveysliikuntaa. Kohderyhmänä on kolme työpaikkaa, joille olemme tehneet työmatkakyselyn ajanjaksolla maaliskuu 2018 ja toukokuu 2019 välisenä aikana. Työmatkakyselyssä kysymme vastaajalta, saako häneen olla yhteydessä jatkotoimenpiteiden osalta. Tähän kokeiluun on siis tarkoitus rekrytoida henkilöitä, jotka ovat vastanneet työmatkakyselyssä, että he eivät saa terveysliikuntasuositusten mukaista kestävyysliikuntaa 2,5 tuntia viikossa kävellen, pyöräillen tai muulla liikuntatavalla. Kokeiluun rekrytoidaan yhteensä 20 sähköpyörän kokeilijaa, jotka kokeilevat sähköpyörää neljän kahden viikon jakson aikana. Kesäkuu 2019: valmistelut Elokuu 2019: kokeilijoiden rekrytointi Syyskuu 2019: kokeilujaksot Loka-marraskuu 2019: Seuranta, raportointi ja johtopäätökset
Valpastin Oy
Kokeilun budjetti on 7 500 € Työssä syntyvät kustannukset: - kokeilujen organisointi: käytännön järjestelyiden sopiminen kohdetyöpaikkojen kanssa - Pyörien kuljettamiset - pyörien huollot ja tarvittavat lisävarusteet: kokeilijoiden tarpeet vaihtelevat: esimerkiksi oikeanlainen pyörälaukku voi olla kokeilijan kannalta keskeinen kynnyskysymys - Viestintä kohdetyöpaikan kanavissa sekä mahdollisesti Kokeilun paikka -hankkeen kanavissa Sähköpyöräkokeilu ei näillä työpaikoilla saa mutta rahoitusta.
Tiimillä on resurssina kokemus useiden sähköpyöräkokeilujen toteuttamisesta. Tiimillä on vahva osaaminen liikennetekniikan, ympäristöviestinnän ja pyörien huollon saralta. Yrityksellä on viisi kokeilutarkoituksen hankittua sähköpyörää, jotka on valittu siten, että ne sopivat mahdollisimman monen tyyppiselle kokeilijalle (sukupuoli, koko). Pyöriä on sekä jalka- että käsijarrulla varustettuja.
Kyllä. Saimme 20 kokeilijaa mukaan ja kaikki saivat sähköpyörät käyttöönsä kahden viikon ajaksi. Pääsimme testaamaan terveysnäkökulmaa kokeilijoiden valinnoissa. Kokeilijoille tehtävät loppukyselyt ovat vielä kesken, mutta ensimmäisten vastausten perusteella nähdään, että: - 100 % suosittelisi kokeilua muille työpaikoille - 50 % liikkuu enemmän pyörällä tai joukkoliikenteellä kuin ennen kokeilua - 60 % saa enemmän liikuntaa kuin ennen kokeilua
Kokeilun perusteella vaikuttaa siltä, että terveysnäkökulma on monille innostava ja sähköpyörä toimii hyvänä motivaattorina liikunnan lisäämiseksi esim. työmatkoilla. Työpaikat ovat hyvä kanava kohderyhmämme tavoittamiseen (työssäkäyvät liian vähän liikkuvat). Suosittelemme palveluiden käyttäjien/osallistujien omien kokemusten keräämstä ja hyödyntämistä palvelun viestimisessä/markkinoinnissa. Muistakaa kysyä tarvittavat luvat (saako käyttää nimellä/nimettömästi jne.).
Jatkamme sähköpyöräkokeilujen tarjoamista työpaikka-asiakkaillemme myös tästä eteenpäin, ja hyödynnämme varmasti myös jatkossa terveysnäkökulmaa enemmän kuin aiemmin. Skaalaaminen voisi tarkoittaa sitä, että yhdellä työpaikalla järjestettäisiin monia kahden viikon jaksoja peräjälkeen, jolloin sähköpyörien kuljettelua voidaan minimoida ja samalla yhä useampi työntekijä saisi mahdollisuuden osallistua. Terveyshyötyjen painottamisella voidaan kokeilujen kustannusta myös paremmin perustella työnantajille.