-
Kokeilun teemat
1469 katselukertaa
Kokeilu on luotu 17.10.2018Appsolute Solutions Finland Oy, Smart & Lean ja tarinan kertojina sote-logistiikan työntekijät
Sote-alan logistiikan työntekijöiden arjen tarinat nostetaan valokeilaan. Työntekijöiden tarinat digitaalisista logistiikan ratkaisuista sote-alalla tallennetaan podcast - muotoon ja jaetaan web:ssä. Tarinallistaminen antaa arjen työlle rakennetta, muotoa ja välittää tunnetta.
Hallituksen 10 miljardin euron säästötavoitteesta noin 3 miljardia euroa on tarkoitus saada sote-uudistuksesta (https://alueuudistus.fi/soteuudistus/tavoitteet). Oletus on, että tukipalvelut kuten talous-, henkilöstö-, palkka- ja tietohallinto sekä logistiikkaan liittyvät palvelut ovat esillä. Keskiössä ovat silloin tukitoimintojen ICT-toiminnot ja digitalisointi, jolloin tavoitteena on mm. läpinäkyvä tiedonkulku, järjestelmien integrointi ja maakuntatasolla tapahtuvaa palvelujen digitalisointia. Teollisuudessa puhutaan neljännestä teollisesta vallankumousta käyttäen termiiä Teollisuus 4.0 tai Industry 4.0. Sama ilmiö pitää tapahtua julkisten palveluiden toteutuksessa. Sote 4.0 (Healthcare 4.0) tulee väistämättä.. Logistiikkakulut (sairaankuljetus,vanhusten ja vammaisten kotihoito, sairaalan sisäinen logistiikka) ovat noin 500 miljoonaa euroa vuodessa. On arvioitu, että logistiikkaprosessien paremmalla toteutuksella voidaan alentaa logistiikkakustannuksia vähintään 5-10 %. (https://www.jyu.fi/it/fi/tutkimus/julkaisut/tekes-raportteja/sote_toimintojen_tehostaminen_verkkojulkaisu.pdf). Suomalainen sote-alan logistiikka on toteuttanut paljon käytäntölähtöisiä ja digitaalisia ratkaisuja, joita on esitelty akateemisissa tutkimuksissa, opinnäytetöissä ja asiantuntijapuheenvuoroissa seminaareissa. Tässä kokeilussa nostetaan esiin logistiikan arvoketjuun liittyvä työntekijä ja annetaan hänen äänensä kuulua. Työntekijä voi olla sairaalan varastotyöntekijä, hoitologistikko, osastolla hankinnoista vastaava hoitaja, autonkuljettaja tai toimittajan varastossa työskentelevä hoitotarvikkeiden pakkaaja. Logistiikan arjen sankarit kertovat omalla äänellään miten digitaaliset ratkaisut toimivat: Millaisia haasteita ja kehityskohteita he päivittäin näkevät ja kokevat. Millaisia digitaalisia ratkaisuja he ovat suunnitelleet ja toteuttaneet. Millaisia uusia ideoita heillä on. Miten he kokevat oman työnsä ydintoiminnon tukijana. Miltä näyttää sote-alan logistiikan tulevaisuus arvoa tuottavan työntekijän mielestä. Miten hyvin he ovat sinut digitaalisten työvälineiden kanssa. Mllaisia osaamisen haasteita he tunnistavat itsessään ja lähityöyhteisössä. Miten he parhaiten ja helpoiten omaksuvat uusia työvälineitä. Miten työntekijät osallistetaan prosessien parantamistyöhön? Miten työntekijöiden digiosaaminen on varmistettu? Onko digitaalinen ratkaisu työntekijän kannalta tarkoituksenmukainen? Miten työntekijän uudet kehittämisideat käsitellään? Miten työntekijä edistää digitaalisuutta työyhteisössään?
Kokeilussa annetaan ääni viidelle logistiikan arvoketjuun liittyvälle sote-alan työntekijälle. He puhuvat sote-alan logistiikan prosesseista ja niihin liittyvistä digitaalisista ratkaisuista sekä kertovat omasta työstään omilla sanoillaan. Tarinat tallennetaan podcast-äänitiedostoksi ja jaetaan esim. jakso.fi - sivuston kautta (http://jakso.fi/podcastit) ja muissa tarkoituksenmukaisissa avoimissa web-palveluissa. TUOTOKSET Tuotos 1: Viisi (5) erilaista arjen tarinaa sote-alan logistiikan digitalisoinnista. Tarinat on tallennettu podcast - äänitallenteiksi ja ne jaetaan avoimilla alustoilla. Tuotos 2: Yhteenveto tarinankertojien kokemuksista olla kertojana ja äänenä. Miten tallennustilanne koettiin? Miten usein niin pirstaleisen ja joskus jopa absurdin todellisuuden pystyi muotoilemaan sanoiksi, lauseiksi ja kokonaiseksi tarinaksi? Miltä tuntuu on oma kertomus tallentuu ja se jaetaan? Miten työyhteisö suhtautui tähän mahdollisuuteen? Mikä vaikutus tarinankerronnalla on oman osaamisen jäsentymiseen? VAIKUTUS -Tuodaan esiin normaalisti näkymätön sote-alan tukipalvelu eli logistiikka esille -Annetaan logistiikan työntekijälle tilaa ja paikka tuoda oma mielipiteensä ja näkemyksensä esiin -Kuten kirjoittaminen myös tarinan kerronta jäsentää asioita ja antaa niille merkityksen ja kontekstin. Työntekijä osaaminen ja kokemus jäsentyy tarinan kerronnan kautta -Podcastien kautta levitetään tietoa käytössä olevista digitaalisista ratkaisuista -Lisääntynyt ymmärrys tarinankerronnan ja -tallentamisen mahdollisuuksista ja esteistä -Podcast tallennusteknologian hallinta ml.lisenssit lisääntyo -Podcastien jakokanavavat ja mahdollisuudet tulivat tietoisuuteen Kokeilun aikana testaan: -Otetaan sote-alan yritykseen ja/tai logistiikan työntekijään yhteyttä ja sovitaan haastattelusta ja tallennuksesta -Tehdään agendaan perustuva epämuodolliset haastattelut ja tallennetaan ne -Editoidaan tallenteet -Jaetaan tallenteet -Reflektoidaan haastateltavien kanssa tallennustilanteesta ja siihen liittyvistä kokemuksista Testiryhmään valitaan 5 työntekijää eri sote-alan organisaatioista. Tallennustilannetta varten hankitaan asianmukainen tallennuslaitteisto lisensseineen. Tammikuu - helmikuu 2019.
Haastattelut ja podcast editoinnit tekevät Appsolute Solutions Finland Oy sekä asiantuntijana Tuula Löytty (Smart&Lean). Haastateltavat edustavat suomalaisia sote-alan toimijoita.
Kokeilun budjetti on 8 700 e: Haastateltavien valinta ja haastattelun suunnittelu&toteutus 6 700; Koneet ja laitteet+lisenssi 1 000; Dokumentointi, palaute ja arviointi 1000;
Tiimillä on kontakteja sote-alaan yleisesti, sekä erityisesti sote-logistiikkaan. Tiimi hallitsee tallennus ja web-tekniikat. Lisäksi tiimillä on pitkäaikainen kokemus prosessien osallistavasta kehittämisestä, jatkuvasta parantaminen, projektin hallinnasta ja tutkimustyöstä.
Kokeilulle asetetut oppimistavoitteet: Miten sote-alan yrityksiä pitää lähestyä, että saadaan lupa tehdä työntekijän kanssa podcast? Miten logistiikan työntekijää pitää lähestyä, että hän lupautuu tarinan kertojaksi? Millaisista digitaalisista ratkaisuista halutaan ja voidaan puhua? Miten avoimesti yritykset jakavat parhaita käytäntöjään? Miten podcastin tekeminen tapahtuu? Miten podcast jaetaan? KOMMENTIT: Esimiehen suostumus haastatteluun alusta lähtien antaa sekä työntekijälle että haastattelijalle hyvän perustan. Kaikki tahot, joita lähestyin, olivat halukkaita podcastin tekoon. Ei tullut esiin rajoitteita mistä digi-ratkaisuista voidaan tai ei voida puhua. Parhaista käytännöistä puhutaan mielellään. .
MITÄ KOKEILUSTA HALUTAAN OPPIA Miten työntekijät osallistetaan prosessien parantamistyöhön? Miten työntekijöiden digiosaaminen on varmistettu? Onko ko. digitaalinen ratkaisu työntekijän kannalta tarkoituksenmukainen? Miten työntekijän uudet kehittämisideat käsitellään? Miten työntekijä edistää digitaalisuutta työyhteisössään? TÄMÄN KOKEILUN OTOKSEN POHJALTA Osallistetaan, mutta vaihtelevasti Omaa digi osaamista ei koettu kehittämisen esteeksi, merkittävämpiä esteitä löytyy muualta Podcastissa tarkasteltu ratkaisu oli koettu järkeväksi, mutta liialliseen tyytyväisyyteen ei ole aihetta Organisaatiot ovat erilaisia; toisissa kehittäminen on osallistavampaa ja toivottavampaa kuin eräissä Digitaaliset ratkaisut etenevät. Pääosin siitä vastaa yrityksen johto. KAKSI OPPIA: Kysymällä selviää? Ihmisillä on halu puhua omasta työstään, vain kuuntelija puuttuu. VINKKI: Podcastin teko on mukavaa!
MITÄ TAPAHTUU KOKEILUN PÄÄTYTTYÄ? Käytän podcastia yhtenä media-kanavana jatkossakin. Sote-alan kehittämisen suhteen - asiat eivät ole minun käsissäni. MITEN KOKEILUSTA VOI SKAALATA ISOMMAN MITTAKAAVAN TOIMINTAA JA MITÄ SE VAATII? Tämä kokeilu on käsityötä ja sellaisiakin tarvitaan. Yksilöllisyyttä, persoonallisuutta ja inhimillisyyttä.