-
Kokeilun teemat
546 katselukertaa
Kokeilu on luotu 29.08.2017Samuli Karjula (Egg International Oy)
Kananmuna on raaka-aine, jonka kysyntä on ollut kovassa kasvussa viime vuosina. Sen ympäristövaikutukset moneen muuhun eläinproteiiniin verrattuna ovat maltilliset, mutta eivät aivan ongelmattomat. Kananmunalla on merkittävä rooli länsimaalaisessa ruokakulttuurissa, eikä sille ole onnistuttu kehittämään vegaanista korvaajaa. Erilaisia tuotteita on ollut jo markkinoilla jonkin aikaa, mutta ne eivät vastaa ravintoarvoiltaan tavanomaista kananmunaa. Soijapavun sisältämistä proteiineista on mahdollista valmistaa kananmunaa vastaava tuote. Tuotteen raaka-aineena voidaan hyödyntää tofun valmistuksesta syntyviä raaka-aineiden sivuvirtoja, jotka muuten päätyisivät biojätteeksi.
Kehittää kananmunalle ravintoarvoiltaan vastaava vegaaninen vaihtoehto, jotta kasvisruoasta saadaan yhtä houkuttelevaa kuin tavanomaisesta. Kokeilun tavoitteena on saada kuluttajilta palautetta, jonka perusteella voimme kehittää tuotetta entistä paremmaksi. Lisäksi tarkoitus on kartoittaa missä ruokaajeissa vegaanista ruokavaliota noudattavat henkilöt kaipaavat ruokavalioonsa kananmunaa. Tämän perusteella voimme laatia reseptiikkaa ja parempia käyttövinkkejä kuluttajille.
Vegaaninen kananmunankorvaaja mahdollistaa jo tuttujen ja tavallisten ruokalajien (letut, makaronilaatikko, pulla) valmistamisen samalla gastronomisella pietiteetillä kuin tavanomaisten ruokien. Tämä helpottaa eläinperäisten raaka-aineiden osuuden vähentämistä, kun yksittäisen kuluttajan ei tarvitse tehdä radikaaleja muutoksia ruokavalioonsa. Idea toteutetaan myymällä tuotteita kuluttajille ruokakaupoissa. 1.9 - 31.12.2017
Egg International Oy
30 000 euroa.
Osaamista löytyy yhteistyökumppanin jalofoodsin puolelta päivittäistavara kaupasta, sekä kuluttajaviestinnästä ja markkinoinnista. Lisäksi Egg International Oy:llä on tiimissään kokkeja, jotka osaavat kyllä tehdä kuluttajille suunnattua reseptiikkaa. Rahoitus on järjestetty yrityksen varoista, mutta budjetti on todella tiukka ja tuotekehitys sekä markkinointi tulee olemaan olematonta nykyisillä resursseilla.