1

Kokeilun idea

-

Försökets teman

OppiminenTeknologiaPelillisyysHiilijalanjälki
Försöket är skapat 06.03.2019

Elämäntapa -mobiilipeli, 101 arjen tekoa

Elämäntapa -mobiilipelissä talviuniltaan herännyt nalle ystävineen lähtee auttamaan ihmisiä kestävissä arjen valinnoissa. Pelialan huippuosaajien kehittämä peli opettaa kestävistä elämäntavoista helppojen minipelien muodossa. Pidä varasi, tahti tiivistyy pelin edetessä ja nopeus on valttia!

Miksi tämä kokeilu on tarpeellinen?

Kestävien elämäntapojen tulisi olla hauskoja ja motivoivia, jotta kynnys arjen muutoksiin madaltuu. Viestintään tarvittaisiin syyllistämisen sijasta ratkaisuja. Mobiilipelit saavuttavat suuren yleisön, mutta ne eivät vielä ole hyödyntäneet täyttä potentiaaliaan monipuolisina viestintäkanavana. Opimme kuinka yhteensovittaa kestävät elämäntavat ja mobiilipelialan osaaminen. Opimme pelaajien mieltymyksistä, hypoteesimme on että pelaajat kaipaavat enemmän hauskaa mutta samalla opettavaista sisältöä peleihin.

Miten kokeilu toteutetaan?

Elämäntapa -mobiilipelin pelaajat perheenäideistä koululaisiin oppivat hauskalla tavalla lukuisista arjen kestävistä teoista. Pelin tapahtumat tulevat eteen arjen valinnoissa, jolloin pelissä tehdyt ratkaisutkin muistuvat mieleen. Kestävät arjen teot kuten uusiutuvan energiasopimuksen tekeminen ja henkilöautoilun vähentäminen eivät ole ylitsepääsemättömän vaikeita! Pelin prototyypin gameplay video: https://goo.gl/TwCYGe Kokeilemme onko pelaaminen innostava tapa oppia ilmastoystävällisestä elämäntavasta. Jatkokehitämme mobiilipelin prototyypistä beta version ja julkaisemme sen Android ja Apple pelikaupoissa. Keräämme palautetta ja automaattista analytiikkaa pelin pelaajilta. Elämätapa minipelien suunnittelu: huhtikuu Grafiikka ja ohjelmointi: huhti-toukokuu Pelin julkaisu ja analytiikka: kesä-heinäkuu

Kuka tai ketkä kokeilun toteuttavat?

Kokeilun toteuttaa tietoalan kestävän kehityksen yhdistys Button Program. Yhdistyksen verkostossa on +25 tietoalan osaajaa. Yhdistys kehittää voittoa tavoittelemattomia alustapalveluita, jotka edesauttavat ja skaalaavat kestävää kehitystä. Yhdistyksen kotisivut: buttonprogram.org. Elämäntapa -mobiilipelin ensimmäinen versio syntyi 22-24.2.2019 ja se sai inspiraation Sitran suositusta elämäntapatestistä. Pelin on tarkoitus inspiroida pelialaa kehittämään enemmänkin pelisisältöjä kestävästä kehityksestä.

Mikä on kokeilun budjetti?

Budjetti: 4,000€ pelisuunnittelu, grafiikka ja ohjelmointi 1,000€ pelin julkaiseminen ja analytiikka. Erillinen toukokuussa järjestettävä Elämäntapa -pelijami tapahtuma on saamassa rahoituksen.

Millaista osaamista ja rahoitusta kokeilulla on käytettävissään?

Button Program on +25 tietoalan osaajan verkosto, jonka pelialan osaajat hallitsevat pelisuunnittelun, grafiikan ja ohjelmoinnin vahvalla kymmenien pelien kokemuksella. Voittoa tavoittelemattomat peli-ideamme saavat inspiraation aidoista kestävyysongelmista ja niiden ratkaisuista, jotka muunnamme pellilliseen muotoon.

Vad har hänt under försökets gång?

06.03.2019

Kommentarer
Logga in och kommentera med eget namn
Göm kommentarer