3

Kokeilun oppi

-

Försökets teman

TekoälyKiertotalous
Försöket är skapat 01.06.2018

Froodly GO

Froodly GO on kehitteillä oleva applikaatio, joka Pokemon GO:n tavoin pelillistämisen avulla innostaa ihmisiä pienentämään ruokahävikkiä. Tällä kokeilulla applikaatioon halutaan ominaisuus, joka koneoppimisen avulla arvioi käyttäjän pelastaman ruoan hiilijalanjäljen.

Miksi tämä kokeilu on tarpeellinen?

Innostaa ihmisiä ostamaan kauppojen hävikkiuhan alla olevia tuotteita ja kertomaan pelillistämisen keinoin ruoantuotannon ympäristövaikutuksesta. Kokeilun tärkein oppi on se, miten käyttäjien ostamien hävikkituotteiden hiilijalanjälkeä voidaan oppia arvioimaan ja miten tämä toiminnallisuus saadaan mukaan applikaation käyttöominaisuuksiin.

Miten kokeilu toteutetaan?

Froodly GO peliin kehitettävän lisäominaisuuden avulla viestitään pelastettujen raaka-aineiden hiilijalanjäljestä. Kokeilussa simuloidaan tekoälyn toiminnallisuutta koekäyttäjien avulla. Käyttäjistä muodostetaan profiloituja ryhmiä, heidän ostoksiaan seurataan kokeilun ajan ja näiden perusteella muodostetaan keskimääräinen hävikkiostosten hiilijalanjälki. Käyttäjäryhmiä voisivat olla esimerkiksi vegaanit, kasvissyöjät, valkoisen lihan syöjät, punaisen lihan syöjät. Heinäkuu-elokuu

Kuka tai ketkä kokeilun toteuttavat?

Froodly Oy

Mikä on kokeilun budjetti?

33.000 eur, joka sisältää kehitteillä olevan applikaation koko budjetin. Tässä kokeilun kuvauksessa esitetty hiilijalanjälkiarviointiin ja jäävuorimallin kehittämiseen liittyvä osuus on n. 5.000 eur.

Millaista osaamista ja rahoitusta kokeilulla on käytettävissään?

Froodly Oy sai applikaation kehittämiseen Itämerikilpailusta 28.000 eur.

Vad har hänt under försökets gång?

09.04.2019

Froodly GO on moderni, hauska ja innostava tapa pienentää ruokahävikkiä. Pokemon GO -applikaation tavoin pelillistämisen kautta ihmiset innostetaan keräämään hävikkituotteita lähialueen kaupoista. Hävikkituotteita ostamalla pelaajat keräävät pisteitä, joilla pelissä pääsee etenemään aina seuraavalle tasolle.

Tämän kokeilun puitteissa applikaatioon halutaan kehittää ominaisuus, joka arvioi käyttäjän ostosten hiilijalanjäljen. Tätä havainnoistetaan jäävuorella, jonka koko kasvaa hävikkiuhan alla olevia raaka-aineita ostamalla ja vastaavasti, jos applikaatiota ei ole vähään aikaan käyttänyt, jäävuori on alkanut sulaa ja sen koko siis on pienentynyt.

Kokeilussa simuloidaan tekoälyn toiminnallisuutta koekäyttäjien avulla. Käyttäjistä muodostetaan profiloituja ryhmiä, heidän ostoksiaan seurataan kokeilun ajan ja näiden perusteella muodostetaan keskimääräinen hävikkiostosten hiilijalanjälki. Käyttäjäryhmiä voisivat olla esimerkiksi vegaanit, kasvissyöjät, valkoisen lihan syöjät, punaisen lihan syöjät.

Vaihe 1/heinäkuu: Froodlyn tiimi tuli siihen tulokseen, että ei ole ekologisesti järkevää kannustaa ihmisiä ostamaan enemmän päästöjä aiheuttavia tuotteita, joten keskimääräinen hiilijalanjälki kannattaa määrittää kaikille käyttäjäryhmille yhteisesti. Lihan ja maitotuotteiden ostamiseen ei siis haluta kannustaa, vaikka niiden pelastaminen hävikiltä onkin muita tuotteita tärkeämpää.

Vaihe 2/heinäkuu: Kokeilun paikan sessiossa ehdotettua nerokasta ideaa kuitin skannaamisesta älypuhelimella päätettiin kokeilla. Froodlyn tiimi tapasi kolmea eri sovelluskehittäjää ja pyyti heiltä tarjoukset.

Vaihe 3/elokuu: Testikäyttäjien valinta simulaatiota varten. Simulointi toteutetaan kuitit skannaamalla ja tallentamalla Driveen. Näille ostoksille tehdään arvio hiilijalanjäljestä ja lasketaan keskimääräinen hiilijalanjälki.

Vaihe 4/elokuu: Sovelluskehittäjien tarjousten arviointi käynnissä. Applikaation toiminnallisuuden muotoilu.

Vaihe 5/syyskuu: Lisätarjousten pyytäminen ja näiden ja edellisten analysointi.

Vaihe 6/lokukuu: Kuittikokeilun laajentaminen ja tulosten kokoaminen.

Vaihe 7/loka-marraskuu: Applikaation perusversioon päädyttiin kehittämään kuittien skannaukseen perustuva toiminto. Hiilijalanjälkiarvio tehtiin ostosten keskimääräisen hiilijalan perusteella.


Tekoälykokeilut - päätöstilaisuus 6.11



Kommentarer
Logga in och kommentera med eget namn
Göm kommentarer