-
Försökets teman
1518 visningar
Försöket är skapat 21.04.2018Tuula Löytty, Appsolute Solutions Finland Oy (Harri Kuusela, Mahyar Mohammadi), asiantuntija Jussi Mozo sekä Lahden kaupunki (Petri Honkanen))
Tarkoituksena on kehittää asiantuntijajärjestelmä päätöksenteon ja kehittämisen tueksi. Kokeilussa kehitetään mobiilisovellus, jonka avulla johtajat, työntekijät ja asiakkaat arvioivat Lahden kaupunkiympäristön valittujen hoitoprosessien laatukuiluja. Ratkaisu perustuu palvelunlaadun kuiluanalyysimalliin. https://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T171.pdf
Ongelma 1: Palveluprosessi näyttäytyy erilaisena johdon, työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmasta. Kukin näkee vain osan kokonaisuudesta. Millä tavalla saadaan kokonaiskuva prosessien laatukuiluista? Miten saadaan tietoa kehittämiskohteista? Ongelma 2: Toimiva ja jatkuvasti kehittyvä palveluprosessi edellyttää johdon, työntekijöiden ja asiakkaiden vuorovaikutusta. Miten kommunikointa voidaan parantaa? Miten osallisuutta ja vaikutusmahdollisuutta voidaan lisätä? Miten päätöksentekoa tuetaan ja edistetään datan avulla? Ongelma 3: Palvelunlaadun kuiluanalyysi on geneerinen malli, jota käytetään erityyppisten palveluprosessien arviointiin ja kehittämiseen. Miten malli muokkautuu teoriasta luontevaksi käytännön työkaluksi? Miten voidaan samalla mallilla käsitellä erilaisia palveluprosesseja? Miten päätöksentekoon ja kehittämiseen voidaan vaikuttaa, vai voidaanko? Voidaanko muodostaa joustava kysymyspatteristo, joka soveltuu palvelun laatukuilujen tunnistamiseen? Miten saadaan varmistettua että kyselypatteristo toimii laajasti erilaisissa palveluprosesseissa? Toimiiko mobiilisovellus käyttäjäystävällisesti? Miten kyselyn tulokset saadaan visualisoitua automaattisesti?
Kokeilun konkreettinen tuotos on mobiilisovellus, joka tarjoaa kolmikantaisen viestintäkanavan kohdennettujen palveluprosessien arviointiin. Mobiilisovelluksen avulla kerätään strukturoitua tietoa johdolta, työntekijöiltä ja palvelun käyttäjiltä samasta palveluprosessista. Kohderyhmiä myös osallistetaan aktiivisesti mobiilisovelluksen avulla ts. sovellus "juttelee" käyttäjän kanssa. Kerätty data visualisoidaan. Tässä kokeilussa tuotettu kokonaisuus muodostaa osan asiantuntijajärjestelmästä, joka edistää päätöksentekoa ja kehittämistä. KOKEILUN KOHDE: Kokeilu toteutetaan yhteistyössä Lahden kaupungin kanssa. Pilot-palveluprosessit valitaan kaupunkiympäristön ylläpidon ja hoidon toimialalta. Kyseeseen voi tulla prosessit jotka liittyvä esim. julkiseen liikenteeseen, viheralueisiin, lumenpoistamiseen. KOE1: Palvelua tarjoavan organisaation johdon ja työntekijöiden sekä palvelun asiakkaan eri näkemykset palvelun laadusta ja puutteista selvitetään strukturoidun kysymyspatteriston avulla. Kysymyspatteristo laaditaan joustavaksi, jolloin se soveltuu erilaisiin palveluprosesseihin. Kysymyspatteristo perustuu palvelunlaadun kuiluanalyysiin. KOE2: Tehdään mobiilisovellus jossa kolmikantaisesti voidaan vastata kysymyspatteriston kysymyksiin. KOE3: Tehdään algoritmi, joka reagoi prosessikohtaisesti/käyttäjäkohtaisesti/vastauskohtaisesti ja ja auttaa tarkentavilla kysymyksillä saamaan mahdollisimman relevanttia dataa jatkokäsittelyyn. KOE4: Kyselyn tulokset analysoidaan automaattisesti ja tulokset paljastavat kolmen tahon erilaiset näkemykset palveluprosessin laadusta. Esimerkiksi jos yrityksen johdon mielestä palvelun vasteaika on hyvä, mutta asiakkaan mielestä huono, on tunnistettu näkemysten välinen kuilu. Syksy 2018
Kokeluympäristön tarjoaa Lahden kaupunki. Kohteeksi valittu ala on kaupunkiympäristön ylläpito ja hoito. Mobiilisovelluksen teknisestä toteutuksesta vastaa Appsolute Solutions Finland Oy www.appsolution.fi. Kokeilun koordinoinnista vastaa Tuula Löytty
5000 EUR, joka jakaantuu kolmen toimijan (2/3 - Appsolute Solutions Finland Oy, 1/3 - koordinaattori Tuula Löytty& asiantuntija Jussi Mozo) kesken ja kattaa kokeen neljä vaihetta: 1. Suunnittelu, 2. Toteutus, 3. Arviointi, 4. Kokeen tulosten hyödyntäminen, tiedon jakaminen sekä kokeen tulosten skaalausmahdollisuuksen arviointi. Kuluerinä ovat lähinnä työaika ja matkakulut.
TAUSTAA: Lahden kaupungissa on käytössä mobiilisovellus PORUKKA https://www.lahti.fi/paatoksenteko/osallistujavaikuta/porukka-sovellus. Porukka-sovelluksen avulla kuntalaiset voivat antaa vapaamuotoista palautetta Lahden kaupungin palveluista ja niiden parantamisesta. Tässä kokeilussa tehtävä mobiilisovellus ei korvaa PORUKKA-sovellusta, vaan toimii täydentävänä kanavana ja taustalla oleva kuiluanalyysi mahdollistaa strukturoidun datan keräämisen ja tekoälyratkaisujen käytön entistä tarkempien vastausten saamiseen. Myös palvelun sovellettavuus on laajennetavissa ja ratkaisu voidaan automatisoinnin takia skaalata suurillekin kohderyhmille. KÄYTÖSSÄ OLEVAT RESURSSIT: Palvelukuiluanalyysin teoreettinen malli, mobiilisovelluksen kehittämis-, tuottamis- ja testaamisosaaminen, käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussunnittelu sekä kokeilun kohteen eli Lahden kaupungin sitoutuminen.