1

Kokeilun idea

-

Försökets teman

Hiilijalanjälki
Försöket är skapat 06.03.2019

Korsohaaste

Haaste kotimaanmatkailuun #korsohaaste #maatapitkin

Miksi tämä kokeilu on tarpeellinen?

Lentomatkailun vähentäminen on vegaanisen ruokavalion ohella yksi merkittävimpiä ilmastotekoja, jonka yksittäinen ihminen voi tehdä. Lentämisen päästökuorma on valtava. Esimerkiksi Thaimaan-loman lentomatkojen päästöt vastaavat noin kolmasosaa suomalaisen keskimääräisistä vuosittaisista hiilidioksidipäästöistä. Ihmiset haluavat kuitenkin matkustaa ja kokea elämyksiä eivätkä ole helposti valmiita vähentämään matkustustaan. Saadaanko ihmiset huumorin kautta innostumaan lähimatkailusta.

Miten kokeilu toteutetaan?

Kevään tullen myös kotimaamme matkailukohteet alkavat kuoriutua esiin lumivaipastaan, ja kesän puhjetessa kukkaan lähiseudutkin alkavat vaikuttaa kiinnostavimmalta. Maata pitkin matkustaminen on nyt nousussa. Haluamme mennä vielä pidemmälle (eli lähemmäksi) ja haastaa ihmiset etsimään lähiseudun matkailuhelmiä ja luomaan siitä someilmiön. Miksi mennä Kanarialle jos voi mennä Korsoon? Koordinoidaan netti- ja somekampanja #korsohaaste #maatapitkin. Haastetaan mielipidevaikuttajia, matkailubloggaajia ja muita ihmisiä julkaisemaan biitsivarvaslomakuvien sijaan vaikkapa varvaskuva Korsosta, ja samalla jakamaan mielenkiintoisia, ehkä kätkettyjäkin helmiä lähialueeltaan (vrt. retkipaikka luontokohteille). Sometunnisteita käyttämällä kokoamme ideat ja tykkäysten määrän perusteella valitsemme ja palkitsemme parhaat. Kampanjan kohteista tehdään kooste nettiin, jolloin materiaali on helposti kaikkien saatavilla kampanjan jälkeenkin. Toukokuu 2019: kampanjan suunnittelu, markkinointi Kesäkuu 2019: kampanja käynnistyy (1-1,5 kk) Heinäkuu 2019: tulokset, analysointi ja raportointi

Kuka tai ketkä kokeilun toteuttavat?

Kampanjan toteuttaa Betren viestintätiimi. Yhteistyökumppaneita etsitään rahoituksen varmistuttua.

Mikä on kokeilun budjetti?

Kampanjan budjetti on 5000 euroa. Budjetti koostuu 2 viestintähenkilön palkasta, graafisesta työstä, materiaalikuluista, sosiaalisen median mainosrahasta sekä kilpailun palkinnosta.

Millaista osaamista ja rahoitusta kokeilulla on käytettävissään?

Tiimillä on vahvaa viestinnän osaamista ja kokemusta onnistuneesta kampanjan vetämisestä.