-
Försökets teman
1073 visningar
Försöket är skapat 24.06.2019Cursor Oy
Kokeillaan Kotkan-Haminan seudun ja Helsingin välisen työmatkayhteyksien kehittämisessä uusia liikennepalveluita http://www.cursor.fi/hubconnection https://www.cursor.fi/fi/businessbussilla-helsinkiin-kokeilu-164-2042018 https://www.cursor.fi/fi/kotkassa-kokeillaan-kimppataksikyytia-mussalosta-helsingin-pikavuorobussille
Kotkan-Haminan seudulta pendelöi satoja ihmisiä pääkaupunkiseudulle päivittäin. Iso osa pendelöijistä matkaavat väliä yksityisautoilla johtuen mm. ajankäyttöön tai reittehin liittyvistä syistä. Yksityisautoiluun perustuvassa pendelöinnissä on ekologisuuteen liittyviä haasteita, myös rasittavuutta. Yksi seudun erityispiirre on, että Kotkasta ja Haminasta linja-autoliikenne on junaa nopeampi yhteys Helsinkiin. Halutaan saada käytännön tietoa uusien potentiaalisten liikennepalveluiden toimivuudesta Kotkan-Haminan ja pääkaupunkiseudun välillä.
Kokeilemalla uusia linja-autoyhteyteen liittyviä liikennepalveluita, saadaan muodostettua malleja kestävien pendelöintiyhteyksien kehittämiseen. Kokeillaan uusia liikennepalveluita vuoden 2018 aikana, mm. matka-ajan työntekoon erityisen hyviä edellytyksiä omaavaa business-bussi-yhteyttä sekä matkaketjua kotoa asti. Kokeilut toteutetaan pääosin kevään 2018 aikana
Cursor Oy yhteistyössä liikennepalveluita toteuttavien yritysten kanssa.
Kokeilut ovat osa laajempaa joustavaa työntekoa sekä kestäviä pääkaupunkiseutu-yhteyksiä kehittävää Kotka-Hamina-Kamppi hubconnection -hanketta, jonka kokonaisbudjetti on 69 290 eur. Hankkeen omarahoitus 50 % on Kotkan-Haminan seudun seutubudjetista sekä tuki 50 % AIKO-rahoituksena Kymenlaakson Liiton kautta.
Seudullisena kehittämisyhtiönä Cursor Oy:llä on tuntemusta seudun pendelöinnistä sekä alueen liikennetoimijoista.
Osittain - kokeilut toivat käytännön tietoa näistä potentiaalisista liikennepalveluista. Toisaalta käyttäjämäärät jäivät hyvin alhaisiksi, jolloin kokeilut eivät muodostaneet pohjaa jatkuvien palveluiden kehittämiselle.
Businessbussi-kokeilu (yhteistyössä Jyrkilä Oy) osoitti että kiinnostusta ajatukselle on, toisaalta käyttäjämäärä jäi hyvin pieneksi (yhteensä 12 matkustajaa viikon kokeilujaksolla, 1-3 matkustaja /kerta). Viikon kokeilujakso oli toki liian lyhyt, eli ihmiset eivät ehtineet huomata kokeilua vielä. Kimppataksi kaukoliikennepysäkille-kokeilu (yhteistyössä Kymenlaakson Taksi Oy ja Pohjolan Liikenne Oy) toi tietoa matkaketjun käytännön rakentamisesta. Kuukauden kestänyt kokeilu ei kerännyt käyttäjiä. Yksi oppi kokeilussa oli vuodenajan huomiointi - toukokuu ei ole otollisinta kokeilla uutta palvelua, jossa tavoitteena on saada yksityisautolla pendelöijiä kokeilemaan joukkoliikenteeseen perustuvaa työmatkayhteyttä.
Matkaketju-kokeilun oppeja hyödynnetään muissa vastaavissa kokeiluissa. Businessbussi-kokeilun laajempi toteutus vaatisi toteutukseen säännöllistä kaukoliikennettä ajavan liikennöitsijän, jolla olisi valmista asiakaskuntaa.