-
Försökets teman
1038 visningar
Försöket är skapat 26.04.2018Tommi Koistinen, Osaamisbotti Oy
Opintojen aloittaminen ja muutto uudelle paikkakunnalle on iso elämäntapahtuma. Tässä ehdotuksessa rakennetaan oppiva ratkaisu, joka tarjoaa uudelle opiskelijalle neuvontaa 24/7 jo ennen muuttoa ja opiskelujen aloittamista.
Uudella opiskelijalla on paljon kysymyksiä liittyen uuden paikkakunnan palveluihin, harrastusmahdollisuuksiiin, opiskeluun, paikallisiin erikoisuuksiin ja moniin muihin kysymyksiin. Tämän kokeiluehdotuksen sisältö on oppiva neuvonta-ratkaisu, josta opiskelija voi hakea vastauksia näihin kysymyksiin milloin vain. Tämä ehdotus sopii parhaiten teemaan Arki hallintaan. Kokeilun tavoite on todentaa kuinka iso osa ja minkä tyyppiset uusien opiskelijoiden kysymykset voidaan käsitellä neuvontabotin avulla välittömästi ja toisaalta kuinka hyvin neuvontabotti osaa opiskelijoiden kysymyksiin vastata (vastausten osuvuus ja asiakastyytyväisyys). Lisäksi tavoite on ohjeistaa oppilaitoksen ja/tai kunnan henkilöstölle, kuinka neuvontabotin tietokantaa (esim. kuntakohtainen sisältö) pystyy kehittämään itsenäisesti. Kokeilun lopuksi kokeilun opeista tehdään avoimesti jaettu yhteenveto, joka auttaa palvelun helpossa ja vaivattomassa monistamisessa muihin kuntiin/kaupunkeihin.
Neuvontabotti (chatbot) vastaa opiskelijoiden kysymyksiin uuden paikkakunnan palveluista webbisivulla kellon ympäri. Neuvontabotti hyödyntää tekoälyä kysymysten tulkitsemisessa ja sopivimpien vastausten hakemisessa. Oppilaitoksen tai kunnan henkilökunta voi palvelussa myös itse seurata, muokata, opettaa ja lisätä vastauksia niihin kysymyksiin, joihin neuvontabotilla ei vielä ole ollut vastausta. Näin myös oppilaitoksen ja kunnan henkilöstö saa mahdollisuuden nähdä ja oppia keskustelurobotiikan mahdollisuuksista pintaa syvemmältä. Käytännössä kokeilussa kerätään ensimmäiseksi kaikki saatavilla oleva neuvontaan ja usein kysyttyihin kysymyksiin ja vastauksiin liittyvä jo olemassa oleva materiaali valitun oppilaitoksen ja kunnan osalta. Tätä materiaalia käytetään lähtökohtana neuvontabottikokeilun alussa. Odotettavaa on kumminkin, että vasta todelliset opiskelijoilta tulevat kysymykset ohjaavat, mihin suuntaan neuvontabotin tietokanta kehittyy kokeilun aikana. Samalla kun botin vastaustietokantaa kehitetään oppilaitoksen ja/tai kunnan henkilöstö pääsee todentamaan, mitä hyötyjä tekoälyyn perustuvalla neuvontabotilla voi saavuttaa. Kokeilun alusta aikataulu on kesäkuu-syyskuu 2018.
Kokeilun toteuttaa Osaamisbotti Oy. Kokeilun sisällön sparrauksessa on mukana Tampereen kaupunki/yhteyshenkilö Outi Vasara. Osaamisbotti Oy hakee sopivan oppilaitoskumppanin kokeilua varten.
Kokeilun budjetti on 5000 eur, joka pitää sisällään itse neuvontabotin rakentamisen, tietokannan rakentamisen, oppilaitoksen henkilöstön opastamisen ja ohjeistuksen, palvelun ylläpidon sovituksi ajaksi, kokeilun seurannan ja tulosten analysoinnin sekä kokeilun lopussa yhteenvedon tuottamisen ja jakamisen.
Tiimissä on ennestään kattava osaaminen palvelumuotoilusta, UX/UI-suunnittelusta, sekä tekoäly/chatbot-teknologian hyödyntämisestä erityisesti asiakaspalvelussa. Tiimi on toteuttanut useita chatbot-projekteja ja kehittää omaa tekoälyä hyödyntävää tuotetta.