1

Kokeilun idea

-

Försökets teman

KiertotalousHävikkiResurssiviisausLiiketoimintamallitViestintäKokeilutMuotoiluDesignTuotesuunnitteluYhteisöSisällöntuotantoTarinatToimintamalliYhteistyöPalvelumuotoiluOsaaminenKiertotaloushakuHyvinvointi
Försöket är skapat 22.01.2019

Sinun omasta kierrätystekstiilistä Pumpa Upcycle tuote

Kehitetään edelleen Pumpa Upcycle palvelutuotekonseptia, missä asiakas voi helposti tilata itselleen mieluisan Pumpa Upcycle tuotteen hänen omasta kierrätystekstiilistä.

Miksi tämä kokeilu on tarpeellinen?

Tiesitkö, että vuosittain heittämäsi 13 kilon joukossa on sellaista raaka-ainetta, joka soveltuisi sellaisenaan uusiotuotteiden valmistukseen? Olisi koko kiertotalousekosysteemin etu, että nämä kierrätystekstiilit muutettaisiin helposti ja nopeasti uusiksi käytännöllisiksi tuotteiksi sen sijaan että tämä potentiaalinen raaka-aine joutuu teollista jatkojalostusta vaativien poistotekstiilien sekaan, kuormittaa tekstiililajitteluprosessia ja vie varastointitilaa. Halutaan oppia, miten asiakas kokee palvelutuotteen ostamisen. Tämä tiedonkeruu ja sen analysointi on tärkeää, jotta voidaan tehdä tarvittavia toimenpiteitä niin, että omasta kierrätystekstiilistä ostettava Pumpa Upcycle tuote koetaan kiinnostavana ja innostavana vaihtoehtona toteuttaa tekstiilikierrätystä.

Miten kokeilu toteutetaan?

Pumpa Upcycle palvelutuotekonseptin ideana on mahdollistaa asiakkaalle helppo tapa tilata häneen valitsemansa tarpeellinen ja käytännöllinen Pumpa Upcycle tuote, joka valmistetaan tilaustyönä asiakkaan omasta kierrätystekstiilistä. Palvelutuotekonseptilla saavutetaan mahdollisimman lyhyt ja nopea kierto poistotekstiilistä uudeksi tuotteeksi, kun kierrätystekstiili kulkee vain kuluttajalta valmistajalle ja takaisin ilman välikäsiä. Testiryhmään valitut asiakkaat ostavat palvelutuotteen Pumpa Upcycle verkkokaupasta. Asiakaskokemuksista kerätään tietoa ja sitä analysoidaan palvelutuotteen edelleen kehittämiseksi. Palvelutuotekonseptia kehitetään vuoden 2019 aikana

Kuka tai ketkä kokeilun toteuttavat?

Pumpa Upcycle, yhteistyökumppanit ja verkostot. Kehittystyötä toteuttamassa mm. Topinpuiston sparrauspalvelu (01–05/2019) ja Laurea opiskelijayhteistyöhanke (aloitettu 01–05/2019)

Mikä on kokeilun budjetti?

Viestinnän suunnittelu; testiryhmän kokoaminen, tiedon keruu ja analysointi; vaikuttajamarkkinointi – yhteensä 5000 euroa

Millaista osaamista ja rahoitusta kokeilulla on käytettävissään?

Neljän ammattiompelijan ja 1-2 ompelimon verkosto, joissa paljon kokemusta ja tietotaitoa. Pumpa Upcycle tuotteisto ja malleja, jotka voidaan helposti ottaa tilaustuote valikoimaan. Laaja kumppaniverkosto ja sitoutuneita asiakkaita. Yli 15 vuoden kokemus asiakaspalvelusta, brändirakennuksesta, visuaalisten kokonaisuuksien suunnittelusta ja markkinointimateriaalin tuottamisesta. Verkostoissa tekstinkirjoittajia, valokuvaajia sekä websuunnittelijoita.