-
Försökets teman
Keravan kasvatuksen ja opetuksen toimiala
Tarkoitus on kokeilla miten tekoälyä voidaan hyödyntää kunnan varhaiskasvatuksen ja opetuksen palveluohjauksessa.
Teemme paljon asiakasneuvontaa puhelimessa ja sähköpostitse useisiin prosesseihimme liittyen. Asiakasneuvonta vie usean työtekijän työaikaa. Usein neuvontamme liittyy asioihin, jotka asiakkaamme löytäisivät kotisivultamme helposti. Osa asiakkaista haluaa myös kysyä lisäkysymyksiä palveluihimme liittyen. Kokeilussa halutaan tutkia voiko tekoälyä hyödyntää kunnallisissa asiakaspalvelutehtävissä ja säästääkö vai lisääkö tekoälyn käyttö työtekijöiden työaikaa. Lisäksi halutaan selvittää parantaako tekoälyyn pohjautuva asiakaspalvelu eri kieliryhmiin kuuluvien asiakkaiden saaman palvelun laatua.
Oppivaan tekoälyyn perustuva asiakasneuvonta säästäisi työaikaa ja nopeuttaisi asiakkaiden asiointia ja palveluihimme ohjautumista. Asiakkaan ottaessa yhteyttä, yhteydenotto ohjautuisi ensin tekoälylle, joka selvittäisi millaista palvelua tai lisätietoa asiakas etsii. Oppiva tekoäly pystyisi etsimään asiakkaalle lomakkeita ja tarvittaessa pyytämään asiakkaalta tunnistautumista sekä täydentämään esimerkiksi kouluun ilmoittautumislomakkeen asiakkaan sanelusta. Asiakkaan olisi mahdollista asioida suomen lisäksi muillakin kuin suomen kielellä ja tekoäly kääntäisi asiakkaan viestin suomenkieliseksi. Tarvittaessa tekoäly pystyisi ohjaamaan yhteydenoton työtekijälle, joka pystyy antaisi lisätietoja asioissa, joissa tekoälyn osaaminen ei riitä. Kokeilun aikana testataan miten oppivaa tekoälyä voi hyödyntää kasvatuksen ja opetuksen toimialan asiakaspalvelussa. Kokeilussa rakennetaan yhteistyökumppaneiden kanssa oppiva tekoälysovellus, jonka toiminta kehittyy asiakaspalvelutilanteiden kautta. Ensin kokeillaan oppivan tekoälyn hyödyntämistä muuttavan oppilaan päiväkotiin ja kouluun ilmoittamisen yhteydessä. Kokeilu toteutetaan vuosien 2019 - 2022 aikana.
Keravan kasvatuksen ja opetuksen toimiala. Yhteistyökumppanit etsitään, kun tieto mahdollisesta rahoituksesta on saatu.
5000 €
Substanssiosaaminen, kehittämisinnokkuus, palveluhalukkuus
Kyllä saavutti. Kokeilumme osoitti, että tekoälyä voidaan hyödyntää kunnallisten palveluiden asiakasohjauksessa.
1. Pienelläkin budjetilla saa jotain aikaan Kokeilemiseen ei aina tarvita suurta rahallista panostusta, mutta oikeiden ihmisten löytäminen kokeilutiimiin ja kokeiluun tarvittavan työajan järjestyminen on tärkeää. 2. Sitouta johtajat, koska tärkein onnistumisen edellytys on se, että johtajat ovat sitoutuneet kokeiluun ja ymmärtävät kokeilun merkityksen organisaation kehittämiselle.
Kokeilumme aikana todettuja kehittämistarpeita on käyty läpi jatkosuunnitelmaa pohtiessamme. Kokeilumme pystyisi laajentamaan useiden organisaatiomme palvelujen neuvontaan. Kokeilun laajentaminen vaatii kuitenkin työaikaa ja myös rahoitusta, jota pyrimme löytämään.